Nu gör vi jul igen

Redaktör

Summary, in Swedish

Äter folk fortfarande lutfisk? Varför smyckar så många sina trädgårdar och balkonger med ett överdåd av elekriskt ljus? Vem vill ha nakna tomtar och röda underkläder? Ett fyrtiotal forskare, verksamma vid arkiv, museer och universitetsinstitutioner med etnologisk och kulturvetenskaplig inriktning, ger här inblickar i vår tids jul i Sverige. Utgångspunkten är ett dokumentationsprojekt kring den nutida julen, genomfört i samarbete mellan svenska folkminnesarkiv och kulturarvsinstitutioner med start 2004.

Bok

Institutet för språk och folkminnen

• Ethnology

• tradition