Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ungdomars engagemang i kulturföreningar och socialt kapital

Författare

  • Peter Håkansson

Redaktör

  • Peter Håkansson
  • Johan A Lundin
  • Jonas Bjälesjö

Summary, in Swedish

Ungdomars engagemang i föreningsverksamhet och organisering förutsägs ofta á priori vara något bra. Mer sällan problematiseras frågan, t.ex. genom att ställa frågan vem som organiserar sig.



Denna artikel utgår från litteraturen om socialt kapital och har bl.a. tagit intryck av Bourdieus modell för socialt kapital. I en ekonomisk modell med inspiration från Bourdieu kommer värdet av en individs sociala kapital (relationer) att bestämmas av nätverksmedlemmarnas sammanlagda sociala, kulturella och ekonomiska kapital. Detta leder till att det finns ett högre incitament för dem som redan har ett högt sammanlagt kapital att investera i socialt kapital.



Artikeln använder sig av data från Ungdomsstyrelsens enkät Lokal uppföljning av ungdomspolitiken (LUPP) för att skatta engagemanget i musikföreningar, givet andra former av kapital.

Publiceringsår

2010

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

"Mycket mer än bara rock" : musik, ungdom och organisering

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Premiss förlag

Ämne

  • Economic History

Nyckelord

  • engagemang
  • kulturföreningar
  • ungdomar
  • socialt kapital

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-85343-13-3