Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Visualisering av ögonrörelser som stöd för motivation, metakognition och lärande

Författare

Redaktör

  • Anders Persson
  • Roger Johansson

Summary, in Swedish

Bidraget presenterar ett nytt pedagogiskt verktyg (EyeLearn) som baseras på ögonrörelsemätningsmetoden och används som stöd för motivation, metakognition och lärande. Genom visualiseringar av ögonrörelser kan man följa problemlösningsprocessen, ge stöd till lågpresterande elever, förbättra elevers metakognitiva förmågor och studieteknik, plocka fram exempel på framgångsrika och mindre framgångsrika strategier, motivera elever genom att engagera dem i jämförande diskussioner om alternativa lösningar samt anpassa digitala läromedel efter elevernas förmåga och preferens. Verktyget stödjer därmed interaktivitet, ger återkoppling till eleven, respekterar individernas lärstilar, erbjuder former av samarbete och stödjer metakognition.

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Sidor

369-380

Publikation/Tidskrift/Serie

Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang : utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Lunds universitet, Institutionen för utbildningsvetenskap

Ämne

  • Human Aspects of ICT

Nyckelord

  • ögonrörelsemätning och verbala kommentarer
  • problemlösning
  • EyeLearn verktyget
  • motivation
  • återkoppling
  • metakognition
  • lärande

Status

Published

Projekt

  • EyeLearn: Using visualizations of eye movements to enhance metacognition, motivation and learning

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-7473-862-9