Kandidatuppsats i informatik. Riktlinjer

Master Thesis in Informatics. Guidelines

Summary, in Swedish

En kandidatuppsats innebär att studenterna ska visa att de kan formulera en forskningsfråga. Vidare att de kan lägga upp och genomföra en undersökning. Undersökningen och resultaten från den ska rapporteras enligt de former och riktlinjer som gäller för akademiska och/eller vetenskapliga rapporter. Det måste finnas en beviskedja, som börjar med forskningsfrågan och avslutas med slutsatser.

I en kandidatuppsats (liksom andra akademiska rapporter) måste det finnas en forskningsfråga. Litteratur, teorier och tidigare forskning som är lämpliga och relevanta för forskningsfrågan ska behandlas och presenteras. På basis av litteratur och teorier ska relevanta teorier väljas och värderas, vilket ska leda fram till en undersökningsmodell. Metoder för undersökningen ska väljas och motiveras, vilket måste redovisas i kandidatuppsatsen.

Viktigt är också att redovisa den litteratur och de teorier som används. Det måste finnas en förankring i tidigare forskning och litteratur. Därför måste referenser finnas i en kandidatuppsats. Referenser måste vara utformade enligt de riktlinjer som finns.

Uppsatsens disposition och redaktionella utformning är viktig för att presentera och förmedla uppsatsens undersökning och resultat på ett gediget och läsvärt sätt. Beviskedjan måste framgå klart genom hela uppsatsen.

Undervisningen omfattar en föreläsningsserie, handledning och seminarier. Seminarierna är avsedda att ge stöd i processen att genomföra en undersökning och skriva en kandidatuppsats. Processen avslutas med förseminarier och slutseminarier, där uppsatsen ventileras och bedömas. I dessa seminarier ska uppsatslag genomföra oppositioner av andra kandidatuppsatser.

Publiceringsår

Svenska