Pressmeddelanden

Medicin, vård och hälsa

Publicerad: 2004-11-16 10:27

Diabetesforskningsdag i Lund

Diabetessjukdomen ökar snabbt överallt – nästa år kan det finnas 300 miljoner personer med diabetes i världen. Diabetesforskarna vid Lunds universitet är sedan förra året samlade i ett forskningsprogram som omfattar en lång rad forskargrupper och mer än ett hundratal personer. Den 19 november ordnar man för första gången Diabetesforskningens dag i Lund, ett arrangemang som ska bli årligen återkommande.

På programmet för Diabetesforskningens dag står bl a ett föredrag av professor Markus Stoffel från Rockefeller University, en av världens mest omtalade forskare på området just nu. Han har nyligen publicerat en artikel i Nature samman med en grupp lundaforskare ledd av Patrik Rorsman.
Ett nordiskt pris i diabetesforskning kommer också att delas ut för första gången. Priset går till Helena Edlund från Umeå universitet, som gjort banbrytande upptäckter om bukspottkörtelns utveckling under fosterstadiet.
Diabetesforskningen vid Lunds universitet spänner från kliniska frågor som diabetespatienternas fotproblem över fetma till genetik och experimentell grundforskning. Här finns flera internationellt kända forskare, som Leif Groop som studerar sjukdomens genetiska bakgrund, Bo Ahrén som utvecklat ett enzympreparat som skulle kunna bli en ny behandling av typ 2-diabetes, och Åke Lernmark som forskar kring ett vaccin mot barndiabetes.
Andra kända namn är Patrik Rorsman och Cecilia Holm som studerar de mekanismer som styr de insulinproducerande betacellerna, samt Jan Nilsson som inriktar sig på sjukdomens biverkningar på blodkärlen. Det finns också inom Diabetesprogrammet många lovande yngre forskare som leder egna forskargrupper.
Genom att samla personer som representerar olika ämnen – i Diabetesprogrammer finns både genetiker, molekylärbiologer, fysiologer, epidemiologer och kliniker – hoppas lundaforskarna kunna hitta nya infallsvinklar på sjukdomen. Särskilt viktigt är det att de experimentella forskarna får en chans att träffa de kliniker som har hand om den dagliga kontakten med patienterna.

Ingela Björck