Bäst i Sverige på att förklara sin forskning

I finalen av Forskar Grand Prix i Stockholm - tävlingen i att på mycket kort tid presentera sin forskning- vann sinnesbiologen Marie Dacke från Lunds universitet och presentationen av dyngbaggars navigeringskonst.

– Jag har aldrig varit mästare i någonting och att få denna titel i mitt jobb är väldigt roligt, säger Marie Dacke strax efter att hon mottagit publikens jubel, en stor pokal och en resecheck på 4000 kr.

De tävlande hade alla vunnit regionala deltävlingar i hösten runt om på lärosäten i Sverige. Publiken på finalen gav forskarna betyg via mentometrar och deras röster vägde lika tungt som expertjuryn. Jurymedlemmar var Anna Lena Brundin, skådespelare och komiker, Patrik Hadenius, chefredaktör för Forskning&Framsteg samt Göran Östlin, professor i astronomi vid Stockholms universitet.

– Det är en stor utmaning att på tre minuter introducera och berätta om sin forskning och nå fram, säger Marie. Humor är en viktig ingrediens och jag tycker inte det skadar tyngden och det seriösa i min forskning. Det ligger i botten.

Lunds universitets rektor Per Eriksson var också på plats i publiken.

– Forskar Grand Prix är ett fantastiskt koncept med en riktig pedagogisk utmaning. Jag gillar det här sättet att närma sig samhället och samtidigt utmana våra forskare att kommunicera.

Forskar Grand Prix-finalen kommer att sändas i Kunskapskanalen i januari och finnas tillgänglig på UR Play. Tävlingen planeras genomföras även 2013.

Bodil Malmström

Kontaktuppgifter:
Marie Dacke marie [dot] dacke [at] biol [dot] lu [dot] se (marie[dot]dacke[at]biol[dot]lu[dot]se)
Bodil Malmström, forskningskommunikatör
bodil [dot] malmstrom [at] fs [dot] lu [dot] se (bodil[dot]malmstrom[at]fs[dot]lu[dot]se) 046-222 7167

Läs pressmeddelande från Vetenskap & Allmänhet