Bibliotekarien som gjort raketkarriär med stand-up

Kvinn i gul tröja och glasögon
I april får vann Hanna Voog Malmö Comedy Clubs (MACK:s) rookietävling. Foto:Jenny Loftrup

– Du vet att du jobbar på fel ställe? Du har ju tajming och borde jobba med standup, sa en forskare till bibliotekarien Hanna Voog efter en LUCRIS-presentation. Nu har Hanna Voog äntrat standupscenen – och det med besked.

Hanna Voog beskriver sig som en människa som inte gärna går utanför sin bekvämlighetszon. På LU arbetar hon med forskningsdatabasen LUCRIS och det är ett jobb hon stortrivs med.

– Struktur och kontroll – det är fint det, det är så jag vill ha det. Men en skenande 40-årskris fick mig att känna att jag måste testa det här.

När hon närmade sig de fyrtio blev flera goda vänner allvarligt sjuka. Det började kännas bråttom att göra det hon verkligen ville göra. Familjen sparade och gjorde en roadtrip som tog dem genom USA. Och så var det det där med standup.

– I hemlighet bokade jag in mig på en helgkurs för Lena Frisk, säger Hanna Voog.

Men efter den kursen var det slut på hemlighetsmakeriet. Lena Frisk bokade in henne på en så kallad rookie-spot. Inför Hanna Voogs första framträdande, på Ribersborg i Malmö, var hon svimfärdig. Hon hyperventilerade på bryggorna bland nakna kvinnor i kallbadhuset och minns inte hur hon till slut kom upp på scenen.

– Men jag fick många skratt och en otrolig adrenalinrusch, säger hon. Idag upp­träder Hanna Voog flera gånger per månad, har blivit årets rookie på MACK, Malmö Comedy Club och kommit trea i Sveriges största standuptävling Grand Comedy Slam.

Trots detta vidhåller Hanna Voog att presentationerna om LUCRIS inte alltid är jätte­roliga, men kan hon skoja till det så gör hon det. Men det tror hon mest beror på att hon inte står ut med dålig stämning i rummet.

– Jag brukar börja med att adressera elefanten i rummet och säga att vi vet alla att jag är här för att prata om ett administrativt system. Och jag vet vad ni tycker om det.

För Hanna Voog är LUCRIS en vacker struktur. Före LUCRIS fanns information om publikationer, forskare, projekt och utåtriktade aktiviteter utplottrade över en mängd olika hemsidor. Då var det svårare att hitta för media och andra utomstående som var intresserade av något eller någon på universitetet, men kanske särskilt för alla med­arbetare på LU.

– Jag tycker den största vinsten med ­LUCRIS är intern, att vi hittar varandra över fakultetsgränser. Och vi har faktiskt kommit förvånansvärt långt med att samla in det mesta av informationen, säger Hanna Voog.

Att lämna universitetet för att satsa helhjärtat på standupen är det inte tal om.

– Standup är gambling för både mig och publiken, man vet aldrig om det blir roligt. Mitt trygga jobb behöver jag för balansen!

Hanna Voog

Aktuell: Uppträder på Moriskan den 14 november för MACK, Malmö Comedy Club.
Skämtar om: Fördomar om att vara bibliotekarie, hur det är att vara lång – är 184 cm.  ”Dessutom ljuger jag ganska mycket om min man på scen.”
Arbetar: På avdelningen Vetenskaplig kommunikation på UB.
Familj: Mannen Henrik och barnen Viggo åtta år och Vera elva år, som inte tycker att mamma är särskilt rolig.
Favoritkomiker: Sarah Millican, Al Pitcher och Emma Knyckare.