Biologer vinnare av Skånes vindkraftspris

Jens Rydell och Martin Green. Foto: Sune Broman och Inger Ekström.

Biologerna Martin Green och Jens Rydell, forskare vid Naturvetenskapliga fakulteten på Lunds universitet, tilldelas Skånes vindkraftspris 2017. Priset får de för sin forskning om vindkraftens påverkan på fladdermöss och fåglar.

Priset delas ut av Skånes vindkraftsakademi, som ingår i Kommunförbundet Skåne. Juryns motivering lyder:

”Vindkraft omgärdas av mycket känslor, fördomar och generaliseringar. Därför är det av största vikt att seriös forskning bedrivs och kommuniceras för att vindkraftsplanering ska baseras på kunskap och på nyanserad och balanserad diskussion. Forskarna Martin Green och Jens Rydell vid Lunds universitet har i många år och med stort engagemang forskat om vindkraftens påverkan på fåglar och fladdermöss. De har på ett sakligt, värdefullt och framgångsrikt sätt spritt kunskap bland annat genom filmklipp, föreläsningar, publikationer och remissyttranden.”

De båda biologerna tar hem utmärkelsen i konkurrens med åtta andra nominerade bidrag.

– Det här är jätteroligt, det känns som att vi biologer är med och förändrar världen lite! säger Jens Rydell.

Martin Green och Jens Rydell granskar bland annat de svenska kontrollprogrammen för vindkraftparker i drift. Slutsatsen är att programmen kan bli bättre. De båda biologerna föreslår nya riktlinjer för inventeringar. Både vad gäller utförande och standardisering. Målet är bättre beslutsunderlag.

Beräkningar som gjorts visar att varje turbin dödar 10–15 fladdermöss om året. Fladdermössen dödas av de roterande bladen när de jagar insekter som dras dit.

Martin Green och Jens Rydell menar att om turbinerna stoppas vissa sommarnätter när vinden är svag så skulle antalet fladdermöss som dödas minska markant. Samtidigt skulle sådana stopp bara påverka elproduktionen minimalt.

Juryn som utsett vinnarna har bestått av: Cecilia Dalman Eek, nationell vindkraftsamordnare, Joakim Nordqvist, klimatstrateg, Malmö stad, Roland Flaig, Wind Operations – Head of EU North, E.ON samt Anna Peterson, landskapsarkitekt och adjunkt, Sveriges Lantbruksuniversitet.

Jan Olsson