De lotsar rätt till digital undervisning

Två kvinnor med varsin cykel
Jennie Paldanius och Maria Hedberg är två av dem som svarar på frågor och hjälper till när det gäller digital undervisning. Foto: Anna Löthman

Den 18 mars gick universitet över till digital undervisning. Men redan ett par dagar tidigare lanserades kursen ”Växla över till Canvas (Covid-19)” för LU-lärare. Här arbetar runt tjugo personer med att svara på alla ”hur gör man-frågor” när lärarna ska knäcka koden med digital undervisning. En av dem som svarar på frågor är Jennie Paldanius.

Har ni mycket att göra?

– Det är bra ös, vi jobbar långa dagar i något slags jourläge. Det vi supportar mest är videoprogrammet Zoom, men även hur man gör hela kurser i Canvas. Det är verkligen skarpt läge – detta är för stort för varje lärare att sköta själv.

Men hinner ni hjälpa alla lärare vid universitetet?

– Det är inte bara vi här. Här finns också representanter för alla fakulteter och för våra pedagogiska utvecklingsavdelningar AHU, Genombrottet och Plus som också hjälper till. Och lärarna hjälper varandra i videorummet– det är en väldigt hjälpsam och fin stämning.

Vad vill du säga till alla lärare som är i full gång med detta?

– Är du ny i digitala lärmiljöer så utnyttja det stöd och den hjälp som nu finns organiserad kring olika verktyg! Det finns erfarenhet och expertis som kan hjälpa dig att skapa en lärmiljö som passar just dig och dina studenter. Du hittar stödet på Medarbetarwebben.

Hur hittar man till er?

– På Medarbetarwebben finns rubriken ”Coronaviruset – information till studenter och medarbetare” och där klickar du på ”Stöd för distansundervisning”

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English