Drömmen om ett IT-jobb i Sverige blev sann

Porträtt av man
Ahmed Bazzara kom hit som flykting från ­Syrien, gick den skräddarsydda utbildningen vid LU och har nu jobb inom IT-branschen. Foto: Håkan Röjder

Två år har gått sedan Lunds universitet startade sin första uppdragsutbildning för nyanlända akademiker med IT-bakgrund. Målet var att validera, komplettera och utveckla deltagarnas kompetens efter svenska förhållanden. Hur det gick? Över förväntan.
– Resultatet blev verkligen lyckat. Så gott som alla deltagare har fått jobb inom sitt utbildningsområde, säger Magnus Wärja, adjunkt på Ekonomihögskolan och en av lärarna på kursen.

Aldrig tidigare har så många asylsökande kommit till Sverige som under hösten 2015. En av dessa individer var Ahmed Bazzara från Syrien. Med siktet inställt på att bli dataingenjör hade han hunnit läsa två år på datavetenskapsprogrammet på universitetet i Aleppo innan han blev tvungen att fly kriget. Någon examen hann han aldrig få.

– Jag kom hit som flykting med bara en ryggsäck och ett huvud fullt av drömmar, säger Ahmed Bazzara.

Den första tiden var svår. I tretton månader blev han tvungen att vänta på att få uppehållstillstånd i Sverige. Men så kom våren 2017 och Ahmed Bazzara kunde börja kursen i webb- och systemutveckling för nyanlända akademiker. Söktrycket hade varit högt: det gick fyra sökande på varje plats och deltagarna valdes ut genom intervjuer.

– Jag visste redan från början att Sverige är en pionjär inom IT-området och utmaningen som det innebar att hoppa på kursen lockade mig direkt, säger Ahmed Bazzara.

en grupp med män
Några av kursdeltagarna på Webb- och systemutveckling för nyanlända samlades för en tid sedan för att fira sina nya jobb. Foto: Louise Larsson

Utbildningen på 30 högskolepoäng gavs i samarbete mellan Region Skåne, Arbetsförmedlingen, Ekonomihögskolan, Lund University Commissioned Education (LUCE) och Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet.

– Vi fick lära oss de flesta programmeringsgrunder som används frekvent i branschen och som det förväntas att alla utvecklare behärskar. Även svenskkursen som ingick i utbildningen var mycket värdefull.

Sex veckors praktik

Kursen avslutades med sex veckors praktik. Ahmed Bazzara gjorde sin på företaget Qlik i Lund.

– Det var väldigt nyttigt att få observera insidan av en svensk arbetsplats. Jag hade roligt, fick lära mig mycket och blev smått förundrad över många saker i den teknik de använder.

Sedan i maj i fjol jobbar Ahmed Bazzara som front-end web developer på ett konsultbolag i Lund. En front-end-utvecklare har ansvar för att skapa användargränssnittet på en webbplats eller i en app, att forma och bygga logiken bakom hur användaren navigerar och använder applikationen.

– När jag skrev på kontraktet kändes det som att dörren till den framtid jag drömt om öppnades. Jag insåg att spännande och mer avancerade utmaningar nu ligger framför mig.

På frågan om vilket som är det bästa med hans jobb kommer svaret snabbt: att vara konsult.

– Det innebär att jag får jobba med olika projekt, olika teknologier och olika kunder. På så vis får jag bred erfarenhet och kan som det arabiska talesättet lyder ”plocka en blomma från varje trädgård”.

Återträff

Magnus Wärja var ansvarig för webb- och systemutvecklingskursen. I slutet av november förra året bjöd han in till återträff för de tidigare deltagarna och deras lärare.

– Det var dags att fira alla framgångar. Elva av femton har fått jobb inom IT-branschen som matchar deras kompetens. Av dem som ännu inte är anställda är det en som precis fått barn och en som valt att studera vidare. Resultatet överträffar mina förväntningar, även om det råder ett skriande behov av kompetens inom IS-/IT-sektorn, säger Magnus Wärja.

Ahmed Bazzara tyckte att det var givande med den festliga återträffen.

– Jag har fortfarande kontakt med många av kursdeltagarna och ser flera av dem som mina vänner.