Du lyssnar på dig själv för att höra hur du mår

Grafik som visar hur ljudet påverkar humöret.

Forskare har tagit fram ett datorprogram som kan förändra människors känslomässiga uttryck så att de låter gladare, ledsnare, eller räddare medan de talar. Med detta verktyg har man kunnat visa att vi lyssnar till vår egen röst för att få reda på hur vi mår.

I en studie publicerad i Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) fick deltagarna höra sig själva genom hörlurar medan de läste upp en kort novell. Samtidigt förändrade forskarna deras röster till att låta gladare, ledsnare eller räddare. Resultatet från studien visade att deltagarna inte medvetet upptäckte förändringen, men att deras känsloläge ändå påverkades i riktning mot det som den manipulerade rösten uttryckte.

”Relationen mellan hur vi upplever och hur vi uttrycker känslor har debatterats länge inom psykologin”, säger Petter Johansson från Lunds universitet. “Detta resultat visar att vi på ett omedvetet plan analyserar och blir påverkade av den känslomässiga information vi förmedlar i våra egna röster.”

Röstförändringarna skapades genom algoritmer för ljudbehandling som simulerar akustiska beståndsdelar i känslomässigt tal. Till exempel skapades den glada rösten genom att förändra tonhöjden, så att den kom att låta mer positiv, spännviden i rösten påverkades genom kompression så att den kom att låta mer självsäker, och ljudspektrat förändrades genom högpassfilter, så att rösten lät mer vaken och engagerad.

Tidigare har känslomässiga förändringar bara gjorts på inspelade röster, och inte på löpande tal. Lars Hall, en av författarna från Lunds universitet, tror därmed att deras resultat kommer öppna upp för många nya typer av frågeställningar och tillämpningar.

“Utöver akademisk forskning, så kan man exempelvis försöka att förstärka den känslomässiga effekten av tal eller sångframträdande inför en levande publik, eller att förändra tonläget i konversationer och spel på nätet”, säger han. “För att vem som helst skall kunna pröva och experimentera med vårt röstförändringsprogram, så har vi gjort det tillgängligt med öppen källkod på vår hemsida”.

Studien genomfördes av forskare vid Science and Technology of Music and Sound Lab (STMS), (IRCAM/CNRS/UPMC) och LEAD Lab (CNRS/ Université de Bourgogne) i Frankrike, Lunds universitet i Sverige och Waseda University och University of Tokyo i Japan.

Titel: Covert digital manipulation of vocal emotion alter speakers’ emotional states in a congruent direction. Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Aucouturier, J-J., Johansson, P., Hall, L., Segnini, R., Mercadi, L., Watanabe, K. (2015). Artikeln finns för nedlaggning här:  http://www.pnas.org/cgi/doi/10.1073/pnas.1506552113 (efter måndag  11/1 kl 15:00 amerikansk tid (EST))

Röstförändringsprogrammet kan laddas ner här: http://cream.ircam.fr

Petter Johansson,

Forskare vid Avdelningen för kognitionsvetenskap, Lunds universitet