Egyptenarkeologen Maria Nilsson årets Rausingpristagare

Årets Rausingpristagare arkeologen Maria Nilsson.

Rausingpristagare 2020 är arkeologen Maria Nilsson, vars forskningsinsatser i Egypten blivit såväl nationellt som internationellt uppmärksammade. Hon och John Ward leder ett svensk-egyptiskt utgrävningsteam som gjort flera unika fynd i stenbrottet Gebel el-Silsila. Maria Nilsson mottar priset i samband med sin Rausingföreläsning den 4 april under Humanist- och teologdagarna vid Lunds universitet.

– Hennes forskningsinsatser bidrar starkt till att synliggöra livskraften inom humaniora och teologi, säger Johannes Persson, dekan vid Humanistiska och teologiska fakulteterna på Lunds universitet.

Sedan 2012 leder Maria Nilsson tillsammans med John Ward det pågående arkeologiska arbetet i egyptiska Gebel el Silsila, The Gebel el Silsila Project, som gjort en rad banbrytande upptäckter. Deras svensk-egyptiska team har bland annat funnit en 3 400 år gammal intakt faraonsk gravkammare – den första på den här platsen och ett fynd utöver det vanliga i Egypten.

Maria Nilssons forskning är mestadels koncentrerad till grekisk-romerska stenbrottsmärken i Gebel el-Silsila i Egypten. Hennes forskningsinsatser i Egypten har blivit mycket uppmärksammade, både nationellt och internationellt, och forskargruppen har gjort flera sensationella och unika fynd, bland annat av intakta sfinxer och lärlingsarbeten. Forskningsmaterialet rymmer fortfarande många dolda skatter och gåtor, till exempel hur de över 5 000 inristade symbolerna som delvis förefaller representera antika gudar och religiösa idéer ska förstås.

Maria Nilsson är projektanställd vid Lunds universitet genom Vetenskapsrådet, inledningsvis med en postdoktorstjänst, följt av ett Marie Curie fellowship. Innan hon kom till Lunds universitet disputerade hon 2010 vid Göteborgs universitet med en ikonografisk studie om den hellenistiska drottning Arsinoë II:s krona.

Priset delas ut i samband med Maria Nilssons Rausingföreläsning –  Vad gömmer sig under ytan? Dolda arkeologiska skatter i egyptiska Gebel el-Silsila – som avslutar årets Humanist- och teologdagar som i år har temat Dolda Skatter.

–Det är svårt att tänka sig en forskare som passar bättre in på årets tema för HT-dagarna än Maria Nilsson, säger Johannes Persson.

Kontakt: Johannes Persson, dekan vid HT-fakulteterna,johannes [dot] persson [at] fil [dot] lu [dot] se ( johannes[dot]persson[at]fil[dot]lu[dot]se)
Mer om Maria Nilsson: https://www.ark.lu.se/person/MariaNilsson/

Om Rausingpriset

Humanist- och teologdagarna vid Lunds universitet avslutas varje år med Rausingföreläsningen. Vartannat år hålls Rausingföreläsningen av en forskare inom humaniora och vartannat år av en framstående nordisk kulturpersonlighet. För föreläsningen utgår ett stipendium ur stiftelsen Elisabeth Rausings minnesfond. Rausingföreläsare genom tiderna

Humanist- och teologdagarna 3 –4 april

Årets HT-dagar har temat Dolda skatter. Här hittar du årets program https://www.ht.lu.se/htdagar

HT-dagarna är ett årligen återkommande arrangemang med populärvetenskapliga 20-minutersföreläsningar öppna för alla som är nyfikna på humanistisk och teologisk forskning vid Lunds universitet.