Ekonomihögskolan bland världens bästa enligt Financial Times

Ekonomihögskolan vid Lunds universitet

Ekonomihögskolan vid Lunds universitet slår sig in på en 38:e plats i Financial Times ranking över världens bästa masterprogram i finans. Utbildningen rankas också som den tredje mest prisvärda finansutbildning.

När Financial Times på måndag presenterar sin årliga ranking över världens bästa masterprogram i finans återfinns Ekonomihögskolans finansprogram bland de 50 bästa.

- Det är glädjande att anses vara en av världens bästa ekonomiutbildningar. Men det är ingen ändhållplats. Vi kommer att fortsätta att arbeta hårt för att ytterligare höja kvalitén i våra program och våra kontakter med näringslivet, säger Fredrik Andersson, rektor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Ekonomihögskolan i Lund är det andra lärosätet i Sverige som tagit sig in på Financial Times prestigefyllda topp 50-lista efter Handelshögskolan i Stockholm, som intar plats 12 i årets ranking.

Ekonomihögskolans masterprogram i finans rankar särskilt bra på vissa delparametrar. Ubtildningen anses bland annat vara den tredje mest prisvärda programmet i finans (value for money) och rankas på 19:e plats för internationell mobilitet (international mobility), det vill säga studenters möjligheter till en internationell karriär.

Det är första året som Ekonomihögskolans finansprogram bedöms i rankingen över så kallade ”pre-experience master programs”. Den enda nykomlingen på listan som rankas högre är Singapore Management University.

Under 2015 rankade också QS World University Ranking by Subjects flera av Ekonomihögskolans ämnen bland topp 100 i världen. Och i förra året återackrediterades Ekonomihögskolan vid Lunds universitet av EQUIS, vilket är en internationell kvalitetstämpel av hela verksamheten.

Fredrik Andersson, rektor, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet

E-post: fredrik.andersson@ehl.lu.se