Epilepsicentrum planeras i Lund

Minst 60 000 personer i Sverige har diagnosen epilepsi, och så mycket som 30-40 procent av dem blir inte tillräckligt hjälpta av de mediciner som finns. Nu ska ett Epilepsicentrum startas i Lund för att knyta samman forskare från olika områden och på så sätt förhoppningsvis få fram effektivare behandlingar.

Lundaforskarna är i dag främst inom epilepsiforskning i Sverige och även starka internationellt. Bland annat pågår studier där man med hjälp av ljusgenterapi, så kallad optogenetik, kunnat dämpa nervcellernas aktivitet i hjärnan och därmed fått epileptiska anfall att avta. Men nu ska man bli ännu bättre på att försöka få fram effektivare behandlingar och mediciner, speciellt för den grupp som har de svåraste formerna av epilepsi.

– Det är dem som vi inte har någon bra behandling för i dag som vi främst kommer att fokusera på, säger professor Merab Kokaia som tagit iniativ till centret.

Tanken med ett Epilepsicentrum är att knyta samman en rad experter från olika områden i Lund, både experimentella forskare och de kliniska forskare som möter patienterna på kliniken. Man kommer också att ha tillgång till bildforskningen inom Lund University Bioimaging Center.

Olle Dahlbäck