Eva Wiberg utsedd till rektor i Göteborg

Regeringen har i dag beslutat att anställa professor Eva Wiberg som rektor vid Göteborgs universitet. Hon tillträder sin anställning som rektor i sommar.

– Jag önskar Eva Wiberg lycka till med sitt uppdrag som rektor för Göteborgs universitet och ser fram emot ett konstruktivt samarbete framöver, säger Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning på regeringens hemsida.

Eva Wiberg är professor i italienska och arbetar i dag som prorektor vid Lunds universitet. Anställningen som rektor vid Göteborgs universitet gäller från och med den 1 juli 2017 till och med den 30 juni 2023.