Experter som kan kommentera Nobelpriset i ekonomi

Journalister på presskonferens. Foto.
Presskonferens och offentliggörande av ett Nobelpris på Kungl. Vetenskapsakademien. Foto: Markus Marcetic

Journalister är välkomna att kontakta följande forskare på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. De kan kommentera Ekonomipriset och dess mottagare utifrån sina expertområden.

Måndagen den 14 oktober 2019, offentliggörs årets pristagare i Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.

Till direktsändningen av offentliggörandet på kva.se

Vänligen respektera eventuella tider som forskaren inte är tillgänglig, se noteringar nedan.

Jan Bietenbeck, biträdande universitetslektor i nationalekonomi. Kan med anledning av årets pristagares inriktning gärna svara på frågor om fattigdom och policyer. Svarar helst via e-post.

Till pressmeddelande där Jan kommenterar 2019 års pristagare

E-post: jan [dot] bietenbeck [at] nek [dot] lu [dot] se (jan[dot]bietenbeck[at]nek[dot]lu[dot]se)

Therese Nilsson, docent i företagsekonomi, kan kommentera pristagare inom hälsa/humankapital samt ojämlikhet/fattigdom. Enbart kontakt via e-post. Upptagen under delar av dagen, svarar i mån av tid.

E-post: therese [dot] nilsson [at] nek [dot] lu [dot] se (therese[dot]nilsson[at]nek[dot]lu[dot]se)

Jerker Holm, professor i nationalekonomi. Kan kommentera experiment i fält (den typ av metod som årets pristagare har använt sig av). Kan kommentera Nobelpristagare som har en mikroinriktning eller inriktning mot ekonomisk psykologi. Jerker är insatt i beteendevetenskapliga och psykologiska faktorers inverkan på ekonomiska beslut, såsom risktagande, tillit, gruppbeteenden etc. Svarar gärna på frågor, men befinner sig i Los Angeles (GMT -7).

Telefon: 070-22 16 926
E-post: HJ [dot] Holm [at] nek [dot] lu [dot] se (HJ[dot]Holm[at]nek[dot]lu[dot]se)

Joakim Westerlund, professor i nationalekonomi med inriktning mot ekonometri och statistik. Ekonometri är användning av statistiska och liknande metoder vid studier av nationalekonomiska företeelser i syfte att empiriskt analysera och utveckla ekonomiska teorier.

Telefon: 046-222 89 97
E-post: Joakim [dot] Westerlund [at] nek [dot] lu [dot] se (Joakim[dot]Westerlund[at]nek[dot]lu[dot]se)

Fredrik Andersson, professor i nationalekonomi, kan kommentera pristagare inom teoretisk mikroekonomi samt teoretisk offentlig ekonomi. Befinner sig utomlands, nås enbart på mobil.

Telefon: 0722-09 55 40

Tommy Andersson, professor i nationalekonomi, kan kommentera pristagare inom mikroteori och främst inom matchningsteori och teorier kring marknadsmekanismer. Sitter även i kommittén för priset. Ej anträffbar: innan, under och en stund efter presskonferensen. Nås säkrast: efter klockan 14.00. Skicka sms innan, så ringer han upp.

Telefon: 0733-58 26 54

Joakim Gullstrand, professor i nationalekonomi, kan kommentera pristagare inom internationell ekonomi, regional tillväxt samt jordbruksekonomi. Nås säkrast: efter klockan 14.00.

E-post: Joakim [dot] Gullstrand [at] nek [dot] lu [dot] se (Joakim[dot]Gullstrand[at]nek[dot]lu[dot]se)
Telefon: 0734-41 30 31

Fredrik Sjöholm, professor i nationalekonomi, kan kommentera pristagare inom internationell ekonomi, globaliseringseffekter och regional tillväxt och konkurrenskraft. Ej anträffbar: fram till klockan 14.00. Nås säkrast: efter klockan 14.00.

Mobil: 0733-97 88 90
E-post: Fredrik [dot] Sjoholm [at] nek [dot] lu [dot] se (Fredrik[dot]Sjoholm[at]nek[dot]lu[dot]se)

Hans Byström, professor i nationalekonomi, kan kommentera pristagare inom finansiell ekonomi. Expert på finansmarknader, framförallt kreditmarknader och derivatmarknader. Befinner sig utomlands, nås enbart per e-post (i mån av täckning).

E-post: Hans [dot] Bystrom [at] nek [dot] lu [dot] se (Hans[dot]Bystrom[at]nek[dot]lu[dot]se)