Fackförbundet SACO:s önskerektor

Porträtt av man
Adam Brenthel.

Nu har tiden gått ut för ansökningarna till rektorstjänsten och det är dags för rekryteringsgruppen att välja ut lämpliga kandidater för intervjuer. Detta arbete kommer att pågå under hela våren.
LUM har pratat med sju medarbetare på olika nivåer inom flera fakulteter om hur de ser på rektorsrollen, hur viktig rektor är för dem och vilka utvecklingsområden som känns mest angelägna för en ny rektor att ta itu med. Engagemanget för rektorstjänsten är stort! Så här tycker Adam Brenthel från fackförbundet SACO-S.

– Framgång gynnar våra medlemmar!

– Om det går bra för universitetet så går det bra för våra medlemmar. Så därför måste rektor vara en mycket god företrädare och driva lärosätets intressen nationellt och internationellt.

Det säger Adam Brenthel, ord­förande för Saco-S som är den största personalorganisationen vid universitetet.

Vid ett framgångsrikt universitet, menar Adam Brenthel, finns det också utrymme att förhandla för goda villkor vad gäller lön och andra anställningsformer som sätts genom kollektivavtal.

– Jag tror dessutom att ett framgångsrikt universitet har bättre förutsättningar att skapa en god arbetsmiljö för alla medarbetare.

Adam Brenthel är mån om en god relation med rektor. De har mycket kontakt vid avstämningsmöten och i andra sammanhang, även om det finns andra företrädare som han träffar oftare.

– För mitt vardagliga arbete finns dock rektor alltid med i bakgrunden eftersom ar-betsgivarföreträdare måste förhålla sig till det som rektor beslutar och står för.

Den stora framtidsfrågan vid LU just nu är etableringen på Brunnshög, tycker Adam Brenthel,

– Vi måste få ihop den satsningen inom det breda universitetet och det kommer att bli en utmaning för den nya rektorn. Det gamla och det nya måste gå hand i hand, säger han.