Fackförbundets ST:s önskerektor

Porträtt av kvinna.
Evalena Moser. Foto: Maria Lindh

Nu har tiden gått ut för ansökningarna till rektorstjänsten och det är dags för rekryteringsgruppen att välja ut lämpliga kandidater för intervjuer. Detta arbete kommer att pågå under hela våren.
LUM har pratat med sju medarbetare på olika nivåer inom flera fakulteter om hur de ser på rektorsrollen, hur viktig rektor är för dem och vilka utvecklingsområden som känns mest angelägna för en ny rektor att ta itu med. Engagemanget för rektorstjänsten är stort! Så här tycker Evalena Moser från fackförbundet ST.

– Bör vara prestigelös och insatt i regelverket

Rektor är en mycket viktig person som den yttersta budbäraren av alla personalpolitiska beslut.

Det menar Evalena Moser, ord­förande för fackförbundet ST vid universitetet. Hon vill ha en prestigelös rektor och någon som ser vikten av alla universitets delar.

För en facklig företrädare underlättar det också om rektor är insatt i det regelverk som gäller för en statlig myndighet och särskilt den sektor som universitetet ingår i.

– Och som är extra noga med att se till att organisationen följer ingångna avtal och regelverk, säger hon.

Evalena Moser företräder cirka 1100 personer som är anslutna till Fackförbundet ST/OFR-S, och mycket av hennes arbete handlar om förhandlingar med arbetsgivaren vars yttersta företrädare är rektor. Hon hoppas på en rektor som har erfarenheter av partsarbete, som kan möta de fackliga företrädarna som parter och inte motståndare.

Hon är också angelägen om en rektor som värnar om det demokratiska och kollegiala ledarskapet samt den akademiska friheten för såväl forskning som utbildning.

– Vi får aldrig bli ett utredningsinstitut för näringslivet, säger hon. Och det gäller att rektor kan övertyga omvärlden om samhällsnyttan av ett fritt universitet.

En demokratisk organisation som främjar kritiskt tänkande gynnas av goda anställningsvillkor varför alla former av otrygga anställningar måste motverkas.

– Doktorandanställningar liksom de biträdande lektoraten är steg i rätt riktning.

Sen måste rektor också vara medveten om den stora utmaningen kring jämställdhet och likabehandling.

– För hur ska vi annars kunna spegla samhället om vi inte har dessa värden på plats?