Fem lärdomar från 350-årsjubileet

Stående blond bkvinna
Carina Jensen var koordinator för universitetets 350-årsjubileum. Foto: Kennet Ruona

Nu har den interna rapporten som redogör för arbetet kring 350-årsjubileet kommit. Den visar att jubileet på många sätt var en succé. Men naturligtvis finns det saker att förbättra inför 400-årsjubileet… eller andra stora projekt dessförinnan, menar Carina Jensen, före detta jubileumskoordinator.

1. Förankring

Förankringen var nödvändig och krävde runt 200 presentationer av jubileet under den femåriga planeringsfasen. Jubileet var ett bottom-up projekt och majoriteten av aktiviteterna arrangerades av fakulteter och institutioner, vilket engagerade hundratals medarbetare på något sätt. Målet var ”mer family feeling” och många nya kontakter knöts bland annat under jubileumskursen och under arbetet med de tvär-vetenskapliga vetenskapsveckorna.

2. Öppet universitet

Ett av målen med jubileet var att både en bred allmänhet, anställda och studenter skulle känna sig välkomna och även känna stolthet över ”sitt” universitet. Arrangemangen blev välbesökta och nådde grupper som normalt inte kommer till universitetet. Det var en fin känsla runt många aktiviteter – folk var glada och kände sig inkluderade. Jubileet gav universitet möjlighet att visa upp hela sin bredd under gemensam flagg och var, enligt medieanalysen, även väl synligt i press.

3. Stort projekt, lite personal

Det finns inget strukturerat stöd för att genomföra annorlunda projekt av större dignitet vid LU, vilket hade behövts. Men ett litet kansli med stort nätverk och samarbete över hela universitetet speglade precis det som det var – verksamhetens jubileum. Inställningen från start var att hålla administrationen liten.

4. Studenter

Studenterna var under jubileumsåret fantastiska och producerade snabbt och spontant några arrangemang. Men det var svårt att engagera dem i ett tidigt skede, då många av dem inte var kvar fram till jubileumsfirandet startade. Här behövde universitetet ge utrymme för en mer spontan process.

5. Engagerad ledning

Ledningens roll är central. Det är av stor vikt hur ledningspersoner i verksamheten på olika nivåer väljer att medverka och stödja universitetsövergripande projekt. En del verksamheter bidrog mer än andra, men i alla verksamheter fanns möjlighet att få hjälp av kollegor när konkreta frågor uppstod.