Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Förbluffande upptäckt bekräftar Lundaforskarens 15 år gamla planetbildningsteori

Nya bilder på en snögubbeformad is-asteroid bortom Plutos bana omkullkastar vedertagna teorier om hur planeter föds. Bilderna, tagna av rymdsonden New Horizons, ger istället stöd åt en radikal teori som Lundaastronomen Anders Johansen lanserade redan för 15 år sedan.
Man framför tegelbyggnad med två kupoler på taket.
Anders Johansen gläds åt den nya upptäckten som bekräftar hans 15 år gamla planetbildningsteorier. FOTO: JOHAN JOELSSON

I en artikel som presenteras i den vetenskapliga tidskriften Science lägger teamet bakom Nasas rymdsond New Horizons fram en teori som ruckar planetbildningsforskningen i sina grundvalar. Med hjälp av högupplösta bilder på asteroiden Arrokoth kan forskarna visa att planeterna i solsystemet troligen inte alls bildades genom våldsamma kollisioner – en teori som varit allenarådande sedan slutet av 1960-talet – utan snarare smälte samman i en mycket mjukare och mildare process. En teori som presenterades för första gången redan för femton år sedan av Anders Johansen, astronomiprofessor vid Lunds universitet. Vid den tiden var han en ung och nervös doktorand som trodde att det hade blivit något fel på hans datasimuleringar. När avhandlingen väl lades fram möttes Anders Johansens radikala planetbildningsteorier av skepsis.

Bild på manlig forskare framför dator.
Anders Johansen under sin tidiga forskning.

– Därför känns det fantastiskt att Nasa-teamet bakom New Horizons nu går ut och är så här övertygade om att mina femton år gamla teorier stämmer, säger Anders Johansen.

Föremålet som studerats av Nasa är is-asteroiden Arrokoth långt bortom Plutos bana. På bilderna, som togs av New Horizons i januari 2019 men först nu kunnat analyseras, syns en märklig dubbelkropp som liknar en snögubbe. Detta säregna utseende visar att himlakropparna mjukt håller på att fogas samman. Något som enligt Nasa ger starkt stöd för Anders Johansens planetbildningsteori.

– Jag hoppas att de här nya resultaten leder till ytterligare forskning som på sikt kan öka vår kunskap kring hur planeter i vårt fantastiska solsystem bildas, säger Anders Johansen som firade upptäckten med pizza och läsk tillsammans med sin familj.