Första bilderna från supermagnetkameran i Lund

Tesla 7

I december 2014 lyftes Skandinaviens första 7-Tesla-kameran på plats vid Lunds universitets Bioimagning Center och Skånes universitetssjukhus.
Nu har forskare tagit de första bilderna med supermagnetkameran.

Fram tills nu har de mest kraftfulla MR-kamerorna i Sverige, som används på människa, haft ett magnetfält på tre tesla, 3T.
7-Teslabild av hjärnans artärer
7-Teslabild av hjärnans artärer. Bild: Lunds universitet

- Det är första gången i Skandinavien som bilder tas med en magnetkamera av den här storleken. Det är friska, frivilliga forskningspersoner har legat i 7-Teslan nu när vi acceptanstestar och lär känna kameran, säger Freddy Ståhlberg, som är professor i medicinsk strålningsfysik och föreståndare på Lunds universitets Bioimaging Center (LBIC).

Den kraftfulla magnetkameran ger en betydligt bättre upplösning på bilderna än vad som varit möjligt hittills vilket gör att forskarna nu kan titta in i hjärnan på forskningspersonerna med en detaljnivå som hittills inte varit möjlig.

7-Teslabild av hjärnans vener
7-Teslabild av hjärnans vener. Bild: Lunds universitet

7-Tesla-kameran ska användas för klinisk forskning och i framtiden är tanken att kameran även ska kunna användas för klinisk diagnostik vid speciella fall i sjukvården.

Det är Vetenskapsrådet som finansierat 7-Tesla-kameran som är en nationell resurs på lika villkor för alla forskare i landet.

Katrin Ståhl

För mer information:

Freddy Ståhlberg, professor i medicinsk strålningsfysik och föreståndare för LBIC,
tel: 046-17 31 19, mobil: 070-688 31 19

Press och media är fria att använda filmmaterialet. För högupplöst film, kontakta Johan Nyman, producent för videonyheter, tel: 046-222 70 11, mobil 070-695 48 53, johan.nyman@kommunikation.lu.se