Fossilfynd infiltrerar hårdrocksmusik

geologiprofessor
Geologiprofessor Mats Eriksson.

Nu utkommer fossilforskaren och lundaprofessorn Mats E. Eriksson med sin andra bok i den tämligen udda kombinationen av geologi och hårdrocksmusik. Dessutom låter han uråldriga fossil och hårdrocksartister mötas i en unik utställning som får sverigepremiär på Sweden Rock-festivalen i början av juni.

Mats E. Eriksson, geologiprofessor vid Lunds universitet, forskar till vardags på mikroskopiska fossil och försöker bland annat rekonstruera flera hundra miljoner år gamla ekosystem. Men på fritiden är han hårdrocksfantast och har på flera olika sätt utforskat möjligheterna kring att väva samman dessa bägge helt olika intressen. Som forskare har han bland annat namngett ett antal nyupptäckta fossil efter kända hårdrocksartister, skrivit låttexter om fossil inom hårdrocksgenren samt är involverad i en vandringsutställning med just kopplingar mellan fossil och hårdrock.

Nu utkommer han med sin andra populärvetenskapliga bok, denna gång på engelska. Boken heter Another Primordial Day – the Paleo Metal Diaries. Syftet är att förena vetenskap, konst och populärkultur genom djupdykningar i paleontologi, hårdrock och rekonstruktioner av utdöda djur. Mats E. Eriksson vill på ett underhållande sätt förmedla den starka koppling som han menar faktiskt finns mellan naturvetenskap och olika konstformer.

– Båda fälten karaktäriseras trots allt av en brinnande passion för den subliminala komplexiteten av vår existens, och såväl konstyttringar som naturvetenskapen har en inneboende drivkraft att spränga gränser, säger Mats E. Eriksson.

Boken innehåller bland annat berättelser om en vandringsutställning där fossil döpts efter rockstjärnor och om okonventionella sätt att skapa musik med paleontologiska förtecken. Vidare sätter Eriksson fingret på musikindustrins oväntat starka koppling till utdöda djur, samt hur gud och satan är kopplade till paleontologi. Läsaren kan också få svar på varför en fossilfri värld är något högst oönskat och varför den biologiska superhjälten Carl von Linné faktiskt var ett så kallat metal head.

Läsaren kommer att få fullkomligt onödig information om fossila hårdrocksmaskar, vittringsbeständiga dinosaurier och stage diving på naturhistoriska museer, säger Mats E. Eriksson.

I boken har han även samlat in anekdoter om, och unika fotografier av, artister som Lemmy Kilmister, King Diamond, Accept, Wolf och Seance. Hans första bok, Hårdrocksfossil, gavs ut för knappt ett och ett halvt år sedan.

Nu släpper dessutom Sweden Rock-festivalen nyheten om att det på årets evenemang blir sverigepremiär för vandringsutställningen Rock Fossils, den unika utställningen om fossilskulpturer döpta efter rockstjärnor.

– Finns det ett mer lämpligt ställe för utställningen än Sweden Rock Festival? Tidigare har vi ju lockat besökare till museer med vår utställning och nu flyttar vi helt sonika in utställningen till en ny publik. Ingen ska komma undan, säger Mats E. Eriksson.

Lundaprofessorn är involverad i utställningen tillsammans med en internationell grupp forskare och konstnärer. Utställningen har hittills visats i Danmark, Norge, Schweiz, Tyskland och Luxemburg. Och nu vankas som sagt sverigepremiär.

– För mig personligen är det ju ett drömscenario eftersom jag älskar Sweden Rock. Det torde även vara första gången någonsin som Lunds universitet representeras i ett sådant sammanhang, säger Mats E. Eriksson.

Lena Björk Blixt