Glada doktorer klarade sig undan regnet

Små vitklädda kransflickor och nyblivna doktorer i svart och med hög hatt.
Kransflickor och doktorer ställer upp för fotografering på universitetstrappan. Foto: Jonas Andersson

I strålande sol tågade nya doktorer, hedersdoktorer och jubeldoktorer från Universitetshuset till Domkyrkan under akademiska årets största högtid – doktorspromotionen.

Promotionen hölls den 24 maj och flaggorna på Universitetshuset tak vajade mot en klarblå himmel. Folk hade samlats i Lundagård för att titta på processionen av vetenskapskvinnor och -män som under tystnad och med långsamma steg gick från Universitetshuset till Domkyrkan. Några i publiken hade tagit med sig stolar och bord och dukat upp fint för att skåla.

Glad kvinna med lagerkrans

När det första kanonskottet brann av, som vanligt avfyrat av Wendes artilleriregemente, studsade alla till av den rejäla knall som fick centrala Lund att vibrera. Under ceremonin i Domkyrkan hyllades sedan varje fakultet med ett skott, varje fakultets jubeldoktorer med ett gemensamt skott, varje hedersdoktor med ett skott och de samlade nya doktorerna inom en fakultet med två skott.
Ceremonin i Domkyrkan tog omkring tre timmar. Rektor inledde med ett välkomsttal och därefter följde fakulteternas promotioner som hölls på latin och där de nya doktorerna och hedersdoktorerna fick ta emot sina hederstecken: doktorshatt eller lagerkrans, doktorsring och diplom.
Sammanlagt promoverades 243 nya doktorer (ungefär lika många kvinnor som män), 18 hedersdoktorer och 18 jubeldoktorer. I år kreerades även en jubelhedersdoktor, alltså en hedersdoktor som promoverades för femtio år sedan (se relaterad artikel om Ruth Bader Ginsburg).
Efter promotionsakten höll en av de nya doktorerna, fil dr Elsa Hedling, ett högtidstal – en oration – till universitetet och biskop ­Johan Tyrberg avslutade med en bön på latin.
Efter ceremonin tågade de nypromoverade tillbaka till Universitetshuset, nu med hotande regnmoln ovanför sina hatt- och kransprydda huvuden. Efter en uppsluppen gruppfotografering med höjda diplom­rullar i luften fortsatte kvällen med fin promotionsfest.

äldre man i frack
Jubeldoktorn Bertil Nordenstam erkände grodkidnappningen. Foto: Henrik Karström

Bertil Nordenstam är en av jubeldoktorerna som kreerades vid promotionen. Vid promotionsmiddagen höll han talet från jubeldoktorerna och berättade om en minnesvärd händelse från sin studenttid i Lund våren 1965. En vän till Nordenstam var på besök från Stockholm och de kom på den briljanta idén att låta en av universitetsfontänens grodor byta plats med bysten av Jacob Georg Agardh i Botaniska trädgården. Grodan var en lätt match att få loss men Agardh satt obönhörligt fast.

fontängroda som sprutar vatten
Projektet avbröts. Vännen återvände till Stockholm och upptäckte först vid hemkomsten att grodan låg kvar i bakluckan på bilen. Nu gällde det att återföra grodan till Lund. Grodan sattes på tåget till Lund, med studentmössa på huvudet samt studentbiljett och adresslapp kring halsen. På lappen stod: ”Mitt namn är Phileas Frog. Jag har varit på utflykt till Stockholm men vill nu hem till mina kamrater i Lund”. I Lund väntade en mottagningskommitté, en studentorkester spelade ”Små grodorna” och Nordenstam och hans vänner delade frikostigt ut gelégrodor längs vägen till Universitetsplatsen.