Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Goda relationer i molnet främjar innovation

Allt fler företag flyttar sina IT-system till molntjänster, men är sällan förberedda på hur de behöver agera i molnet för att fortsätta vara framgångsrika företag. För att lyckas går det inte bara att luta sig tillbaka och tro att allt flyter på. Men för aktiva företag finns stora möjligheter att både konkurrera och skapa innovationer. Ju bättre företaget är på att samverka i molnet, desto större chans har företaget att bli framgångsrikt.
porträtt på Mirella Muhic
Mirella Muhic. Foto: Erik Andersson

– Molnet är en samhällsförändrande infrastruktur, och är – precis som elektriciteten – en  förutsättning för att det digitala samhället ska fungera. Om inte företagen kan ”cloud sourca” framgångsrikt så kan det bli svårare att upprätthålla ett digitalt samhälle, säger Mirella Muhic, som nyligen disputerat med avhandlingen ”Transition to cloud sourcing – Innovation and competitive advantage” i Innovationsteknik vid Lunds Tekniska Högskola.

Molnet en server ansluten till internet

Molnet beskriver Mirella Muhic som en server uppkopplad till internet där användaren når IT-system, programvara och filer, samt kan samarbeta digitalt oavsett geografisk position.

– Mycket i vårt samhälle är uppkopplat och behöver servertjänster för att fungera. Vi har mobiltelefoner, appar, bankkonton, digitala lås, och att använda molnet som en lagringsplats är nödvändigt för att det uppkopplade livet ska funka, säger Mirella Muhic.

Cloud sourcing viktigt för ett digitalt samhälle

Digitala tjänster som möjliggör nya relationer i molnet kallas för ”cloud sourcing”. Ju bättre ett företag är på att skapa och bibehålla relationer i molnet, desto större möjligheter har företaget att uppnå innovationer och bli konkurrenskraftigt.

– Digitaliseringen är inte enbart en övergående trend, utan en epok som förändrar sättet företag arbetar på, organiserar sig och utvecklas. I molnet möts företag som nyttjar samma tjänster och har samma behov. Företagen delar huvudleverantörer, underleverantörer och mellanhänder – i molnet är alla en del av samma cloud sourcing-arrangemang, säger Mirella Muhic.

Företag som förvaltar sin roll i molnet och är bra på att kommunicera och utveckla sina relationer, har möjlighet att skapa mervärden för sin verksamhet i form av innovationer och konkurrenskraft.

– Inte alla företag lyckas. Många kunder tror att de främst står inför tekniska utmaningar när de flyttar sina IT-system till molnet. En hel del missar att cloud sourcing innebär att gå in i relationer med flera olika molnleverantörer och partners – relationer som behöver underhållas och utvecklas, säger Mirella Muhic.

Överbrygga hinder för en bra relation

Relationsskapandet är inte den enda utmaningen i cloud sourcing. Företagen kan stöta på andra hinder som behöver överbryggas om de ska ha möjlighet att stanna kvar i molnet.

– Barriärerna kan handla om att företagen inte har rätt IT-kompetens för att maximera möjligheterna i molnet, eller att kunder som inte är nöjda med molnleverantören inte kan bryta relationen på grund av ingångna avtal, säger Mirella Muhic.

Ytterligare en utmaning kan vara att företagen inte förberett flytten av sin IT-infrastruktur genom mål, prioriteringar och kommunikation med andra aktörer som använder samma servertjänst.

– Om företagen lyckas undgå hindren är chansen att stanna kvar i molnet och utnyttja fördelarna av relationerna större, säger Mirella Muhic, och lägger en stor del av ansvaret på företagens ledning.

Företagsledningen måste förstå skiftet och ha insikt i hur cloud sourcing kan ge konkurrensfördelar och innovationsmöjligheter. 

– Det är avgörande för företaget om det vill ha kvar sin position på marknaden, säger Mirella Muhic.

Mer om Mirella Muhics forskning:
”Transition to cloud sourcing - Innovation and competitive advantage” 

Kategorier

Faktaruta – exempel:

Digital parkering – kombination av olika molntjänster ger en innovativ parkeringstjänst som blir unik och därmed ger konkurrensfördelar. Tjänster kopplas ihop i molnet – funktioner som gps-position med geografisk karta, personligt konto i molnet med information om kunden samt bilens registreringsnummer och betalningsmöjligheter. 

Senaste nyheter

2019-12-06

Lunds universitets mätdata om växthusgaser får en viktig roll i FN:s klimatarbete

Lunds universitets mätdata om växthusgaser får en viktig roll i FN:s klimatarbete
2019-12-05

Nationalekonom: Marknaden driver jordbruket åt fel håll

Nationalekonom: Marknaden driver jordbruket åt fel håll
2019-12-05

Därför blir vattnet brunt – unik dataserie ger svaret

Därför blir vattnet brunt – unik dataserie ger svaret
2019-12-05

Forskaren: Nobelpristagarna blir rockstjärnor för en vecka

Forskaren: Nobelpristagarna blir rockstjärnor för en vecka
2019-12-04

Så gör länder som lyckas få bort subventionerna till bensin, kolgruvor och annan fossil energi

Så gör länder som lyckas få bort subventionerna till bensin, kolgruvor och annan fossil energi

Intresserad av forskning och samhälle? Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 4800 forskare.

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen