Hallå Lundagård – Sveriges äldsta studenttidning

Tre kvinnor på en tidningsredaktion
Lundagårdsredaktörerna: från vänster Nina Morby, Louise Lennartsson och Vendela Källmark. Foto: Kennet Ruona

Lundagård fyller 100 år i mars, vilket gör den till Sveriges äldsta studenttidning. Nu med tre redaktörer: Vendela Källmark, Louise Lennartsson och Nina Morby som sköter Lundagård på webben.

Grattis – hur mår 100-åringen?

– Tack bra, säger Louise Lennartsson som nyligen prisades av stiftelsen Academic Rights Watch för att hon uppmärksammat akademisk frihet under förra året.

Hur ser utmaningarna ut för er idag?

– Förr var det mindre konkurrens men nu finns många nyhetskällor på nätet och mediabranschen har förändrats. På 80-talet ville alla bli journalister och Lundagård var en populär språngbräda till andra journalistjobb och intresset för att skriva i tidningen var stort. Överlag är studenterna mindre engagerade i sådant som ligger utanför studierna idag, säger Louise Lennartsson.

Hur drabbas ni av det?

– Förr var det färre som skrev mycket i tidningen och nu är det fler som skriver mindre. Men vi har fortfarande en viktig funktion, betonar Vendela Källmark. Vi är de enda som lyfter studenternas talan och vi är en gemensam mötesplats eftersom vi når alla studenter i Lund. Vi är också viktiga för alumnerna – det finns mycket nostalgi kring vår tidning.

Förutom att förmedla studentnyheter har ni uppdraget att granska studentkårerna och universitetet. Hur fungerar det?

– Att både granska studentlivet och behålla en god relation till det kan ibland innebära en intressekonflikt. Vi försöker vara så rättvisa vi kan, säger Nina Morby.

– När det gäller universitetet blir vi mycket professionellt bemötta. Rektor är bra – han ringer alltid tillbaka. Ja det fungerar bra med hela ledningen, tycker Louise Lennartsson.

Vilka frågor vill ni driva i framtiden?

– Jag vill skapa mer debatt, säger Louise Lennartsson.

Vendela Källmark vill gärna komma tillbaka till det forna Lundagård med mer litteratur och kulturhistoria och Nina Morby tar upp den psykiska ohälsan bland studenterna. Alla tre tycker att det är intressant att följa universitetets roll i samhället.

Hur firar ni 100-årsjubileet?

– Med en stor fest för alla tidigare redaktörer och prominenser i AF-Borgen den 6 juni och ett seminarium dagen innan då det även blir boksläpp av jubileumsboken som det finns en särskild arbetsgrupp för.