Hallå Martin Jarenmark

Demonstranter
Martin Jarenmark, geolog, och Tomas Persson, matematiker, håller i banderollen.

Den första fredagen i varje månad går ett demonstrationståg från LUX ner till Stortorget för klimatets skull. Där förenar de sig med Fridays for Future-manifestationerna. Fredagen den 3 april kommer dock coronaviruset att sätta stopp för detta. Men när coronakrisen är över hoppas initiativtagaren Martin Jarenmark att allt fler LU-anställda ska skalla ”Listen to Science – Paris compliance” och ”Flex for Future – ­Climate Action”!

– Vi är en växande skara från alla ­olika fakulteter som demonstrerar för klimatet tillsammans. Men vi strejkar inte, utan flexar. På Stortorget förenar vi oss med Fridays for Future – skolungdomar, ”Grannies for Future” och med flera. Vi vill visa att vi är med på tåget!

När började ditt engagemang?

– Inför klimatmötet i Madrid förra året sedan kände jag att nu måste jag ta tag i mitt engagemang. Jag är ingen aktivist och det är svårt att veta vad man kan göra, och jag tror de flesta som är här idag känner likadant. Men vi vill inte att ungdomarna ska behöva ta ansvaret för att driva frågan. Och det är bråttom. De unga kommer inte kunna eller hinna genomföra de förändringar som krävs. Det är vi vuxna som måste agera. Och vi som arbetar vid universitetet vill verkligen höja rösten för att vi måste lyssna på vetenskapen!

Men ni flexar ut istället för att strejka?

– Ja, vi universitetsanställda har ju flextid. Detta ska inte gå ut över jobbet, utan vara ett enkelt sätt att visa sitt engagemang. Att vi ropar slagord gör att vi hörs och märks i stan. Och jag kommer att gå här­ifrån fylld av energi och det behövs för att orka fortsätta arbeta för en hållbar värld.

Runt trettio personer slöt upp senast – är det ungefär så många ni brukar vara?

– Nej, detta är rekord! Första gången var vi fyra. Vi har bara gjort det ett par gånger och det har kommit fler varje gång. Vi hoppas att fler och fler ska ansluta sig och alla är välkomna. Vi är partipolitiskt neutrala och vill att det ska vara en positiv och öppen stämning – och så känns det också!

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English