Hög stämning vid välkomnandet av årets internationella stipendiater

Stipendieceremonin 2018

Tisdagen den 25 september ägde Lunds universitets stipendieceremoni rum för åttonde gången i ordningen. Drygt hundra gäster hade samlats i studenternas hus - Akademiska Föreningen i Lundagård, för att uppmärksamma de internationella studenter som erhållit stipendium för att studera sin mastersutbildning vid universitetet. Under ett par timmar fick universitetsledning, dekaner, donatorer och svenska studenter mingla med talangfulla internationella studenter från olika länder med potential att bli nästa generations stora ledare och samhällsbyggare.

Närvarade gjorde bland annat dekanerna Sven Lidin från naturvetenskapliga fakulteten, Erik Renström från medicinska fakulteten och Fredrik Andersson från Ekonomihögskolan. Rektor Torbjörn von Schantz hade haft oturen att bli sjuk, men vicerektor Bo Ahrén axlade manteln och höll kvällens första tal, där han välkomnade de internationella stipendiaterna och samtidigt lovprisade både Lunds universitets stipendiestiftelse (LUSS) och Lund University Global Scholarship Fund för att så många stipendiater har fått möjlighet att komma hit.

Från ordföranden i Lunds universitets studentkårer Christina Abdulahad kom ett varmt välkomnande från studenternas sida. Hon berättade om det viktiga arbete som bedrivs av kårerna och uppmanade stipendiaterna att också ha roligt vid sidan av studierna – det finns en uppsjö av studiesociala sammanslutningar som bara väntar på att få ta hand om nya lundastudenter!

Därefter steg arkivarien och författaren Fredrik Tersmeden upp på scenen för ett anförande om hur Lund och Lunds universitet har arbetat med internationalisering från 1200-talet och fram till idag.

Den efterföljande middagen bjöd på en buffé komponerad av väl valda svenska delikatesser, en spännande upplevelse för många stipendiater. Kvällen präglades av en uppsluppen stämning och goda samtal, både i samband med det inledande minglet och under den efterföljande middagen.

Innan det var dags för kaffe och dessert talade doktoranden Anna Zemskova från Ryssland om hur ett stipendium från 2015 gav henne möjlighet att studera affärsjuridik i Lund och därefter gå vidare till en doktorandtjänst och undervisning.

Slutligen tog LUSS ordförande Måns Palmstierna till orda. I engagerade ordalag presenterade han sin syn på högre utbildning och hur viktig denna är för att stävja flera av de utmaningar vår värld står inför. Här kan stipendier och gränsöverskridande möten mellan människor spela en viktig roll, menade LUSS-ordföranden.