Ian McNulty tf direktör på MAX IV-laboratoriet

Ian McNulty, tf direktör för MAXIV
Ian McNulty, tillförordnad direktör för MAXIV

Styrelsen vid MAX IV har utsett Ian McNulty till tf direktör för MAX IV-laboratoriet. McNulty har sedan i mars varit vetenskaplig direktör på laboratoriet och han efterträder Christoph Quitmann som varit laboratoriets direktör sedan 2012.

– Vi har ett stort arbete framför oss, säger styrelseordförande Marianne Sommarin. Nu behöver MAX IV:s ledning och styrelsen ha fullt fokus på den åtgärdsplan som styrelsen håller på att ta fram.

Uppdraget med åtgärdsprogram med anledning av förseningar i strålrörsprogrammet ska vara klart den 6:e september och lämnas då till Universitetsledningen. Styrelsen arbetar intensivt med det och det kommer också att inbegripa MAX IV:s ledning, inklusive Ian McNulty. Styrelsen kommer framöver även att arbeta med att rekrytera en ny direktör för MAX IV.

MAX IV är Sveriges största satsning på forskningsinfrastruktur och ett flaggskepp inom svensk forskning. Sedan invigningen 2016 har acceleratorprojektet avslutats framgångsrikt och briljant ljus produceras i maskinen.

Strålrören i strålrörsprogrammet har kommit olika långt vad gäller planering och byggande och har olika tidsplaner för när de ska tas i drift. Totalt är 16 strålrör finansierade till dags datum, tre strålrör är driftsatta och tar emot forskare och ytterligare två är i slutfasen då experter gör slutkalibrering av ljuset innan användare tar dem i bruk.

Christoph Quitmann har varit direktör för MAX IV sedan 2012. Hans avskedsansökan lämnades in i samband med att Vetenskapsrådet rapporterat om allvarliga brister i projektstyrningen i strålrörsprogrammet.

– Christoph Quitmann har varit en fantastisk ambassadör för MAX IV under sina år som direktör. Den kritik som framkommit gällande förseningarna i strålrörsprogrammet har han tagit ansvar för genom att lämna över till en ny ledning och det beslutet respekterar jag, säger Torbjörn von Schantz, rektor för Lunds universitet.

Fakta:

Ian McNulty har varit vetenskaplig direktör på MAX IV-laboratoriet sedan i mars. Dessförinnan var han seniorforskare på Centrum för Nanoscale Materials vid Argonne National Laboratory där han ledde CNM X-ray Microscopy Group i fem år. Ian tog sin BA i fysik på Reed College 1982 sin MA 1988 och sin PhD i fysik 1991 på State University of New York i Stony Brook.
Ian har varit ordförande i den rådgivande kommittén för den internationella konferensen om röntgenmikroskopi, och har också varit ledamot i flera peer review-utskott för U.S. Department of Energy, USA:s National Science Foundation och andra internationella forskningsfinansieringsorgan.
Ian har gett över 100 föreläsningar vid universitet och forskningsinstitutioner världen över, publicerat 190 vetenskapliga artiklar, har två patent och har fått flera utmärkelser, inklusive en University of Chicago Distinguished Performance Award och Argonne Director Award.

Kontakt:

Tutti Johansson Falk