Inbjudan: Kunskap som blir vardagsmat – viktiga lärdomar efter tio års livsmedelsforskning

"Världen står inför en global hälsoutmaning där livsmedel spelar en avgörande roll. Därför behövs mer kunskap och fler smarta livsmedel som gör det enkelt att äta nyttigt", säger Maria Johansson apropå att AFC nu avslutas. Bild: Most photos

Kunskapen ökar om vilken kost som håller oss friska och forskningen från Antidiabetic Food Centre, AFC, vid Lunds universitet har bidragit till detta. I samband med att projektet efter tio år nu avslutas arrangerar AFC en avslutningskonferens. Viktiga resultat sammanfattas och entreprenörer berättar om resan från resultat till kommersialisering. Journalister är också välkomna!

Fiberrikt, färgrikt, intakt, det goda fettet, syrat. Dessa fem ord är ett sätt att ”supersammanfatta” några av de viktigaste rönen från det tvärvetenskapliga forskningsprojektet Antidiabetic Food Centre, AFC, om vad som utgör preventiva livsmedel, det vill säga kost som kan förebygga folksjukdomar såsom typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdom.

- Världen står inför en global hälsoutmaning där livsmedel spelar en avgörande roll. Därför behövs mer kunskap och fler smarta livsmedel som gör det enkelt att äta nyttigt. Vi har visat att en kombination av antiinflammatoriska livsmedel kan ha effekter på friska människor som är lika stora som effekterna man ser av läkemedel, säger Maria Johansson, föreståndare för AFC och projektledare inom det nyinrättade tematiska området livsmedel vid avdelningen för Samverkan, Lunds universitet.

I samband med att projektet nu avslutas, bjuder forskarna in samarbetspartners och andra intresserade till en halvdag där de berättar om viktiga resultat. Också fyra spinoff-företag (varav tre helt nya) presenterar sig. Dessutom presenteras en helt ny kokbok, ”Klok på mat”, som utgår från AFC:s forskningsresultat. Eftermiddagen avslutas med att Bo Ahrén, vice rektor vid Lunds universitet och Hannie Lundgren, forskningsdirektör vid Region Skåne och styrelseordförande för AFC ger sina visioner för framtiden.

Lunds universitets forskning kring preventiva livsmedel fortsätter inom ramen för andra projekt, även efter att Antidiabetic Food Centre avslutas. Lunds universitet har nyligen gjort en strategisk satsning på livsmedel genom att prioritera livsmedel som ett tematiskt område inom avdelningen för Samverkan.

När: Onsdagen 24 januari kl. 13.30 – 17.45
Var: Skissernas museum, Lund
För hela programmet och ytterligare info: Maria Johansson maria [dot] johansson [at] fsi [dot] lu [dot] se (maria[dot]johansson[at]fsi[dot]lu[dot]se) 046-2221429

Så blir forskningsresultaten vardagsmat
AFC-forskarnas målsättning har varit att öka kunskapen om hur kost kan verka sjukdomsförebyggande. Alla försök är därför gjorda på friska personer. Bland annat har de sett att rätt mat förbättrar minne och uppmärksamhet, att kosten i stor utsträckning påverkar tarmfloran, som i sin tur påverkar ämnesomsättningen och att rätt kost till och med kan ha samma resultat på vissa metabola variabler som mediciner.

Men vad ska man då äta? Här är fem kom ihåg-ord att hålla sig till:

Fiberrikt: Fullkornsmjöl mjöl är bra, men ännu bättre är att äta hela korn - då får man med sig ännu flera nyttigheter. I AFC har man sett hälsofördelar av korn och råg; inte bara direkt efter intag utan även upp till ett halvt dygn efter intag. Byt ut riset mot fullkorn av råg och korn eller lägg i hela fullkorn i brödbaket.

På samma sätt har forskarna visat att bönor är bra. Fullkorn och bönor är rika på kostfiber, d v s kolhydrater som inte bryts ner och tas upp i tunntarmen utan i stället kan bli näring åt tarmens bakterier. Bönor, råg och korn innehåller kostfiber som uppskattas av tarmens hälsofrämjande bakterier. Den ökade tarmaktiviteten främjar ämnesomsättningen och glukostoleransen, dämpar aptiten och minskar inflammationen. När det gäller bönor så visade det sig att vanliga bruna bönor påverkade glukostoleransen allra bäst (men utan sirapen!).

Färgriktig: Mörka bär, exempelvis lingon och blåbär, är fullproppade med antioxidanter som polyfenoler. Ju fler färger, desto bättre. En tumregel är att plocka åt sig många olika färger från frukt- och grönsaksdisken. Forskarna har bland annat också sett att kanel och gurkmeja påverkar ämnesomsättningen hälsosamt.

Intakt: Dra ner på användning av mixern. Ät hellre hela korn, frön, bönor, och bär/frukt etc. Då tar det lite mer tid för magen och smälta maten och blodsocker-kurvan planas ut och blir jämn och fin. Dessutom resulterar en mer intakt struktur till mer nyttiga kostfibrer åt tarmens goda bakterier.

Det goda fettet: Ät omega 3-rik fet fisk, rapsolja, mandlar, avokado m.m. Förutom hälsofrämjande effekter på blodfetter och blodtryck fann forskarna i AFC att intag av fiskolja även påverkade arbetsminnet positivt.

Syrat: Ättiksyra gör att maten stannar längre i magsäcken och dämpar en kraftig blodsocker-stegring. Plocka fram vinäger-flaskan och häll en skvätt i vattenglaset eller på salladen. Blanda i lite surkål i salladen. Ät grovt danskt surdegsbröd.

Indelningen och ordvalen är hämtade från en ny kokbok som utgår från AFC:s forskningsresultat, ”Klok på mat” Arne Berge och Susanna Bill http://www.kakao.se/klok-pa-mat/

AFC i siffror

- 78 genomförda delprojekt

- 109 originalpublikationer (jan 2018)

- 19 doktorsavhandlingar (+3 vt 2018)

- 3 patent, 12 patentansökningar

- 15 företagsbildningar och kommersiella applikationer

Finansiärer har varit Vinnova, Lunds universitet, Region Skåne och industriparters.