Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Indiska och kinesiska företag i innovationsfronten

Det finns en spridd uppfattning att indiska och kinesiska företag konkurrerar med väst genom låga löner och billiga kopior. Den tiden är förbi säger innovationsforskaren Monica Plechero. I en ny studie från Lunds universitet visar hon att såväl Indien som Kina står sig väl i konkurrensen även när det gäller att utveckla nya produkter. Hon menar också att vi i väst har att lära av deras innovationsprocess.

I Europa och USA poängteras ofta vikten av regionala kluster för att företag ska kunna utveckla nya produkter och tjänster. I Kina och Indien är det de globala snarare än de regionala samarbetena som driver innovationen.
– Visst är det fortfarande så att såväl indiska som kinesiska företag imiterar andra men de har också blivit bra på att utveckla nya komplexa produkter, säger Monica Plechero som studerat indiska och kinesiska företag inom bil-, IT- och den gröna biotech-industrin.

Utvecklingen i de båda länderna ser inte exakt likadan ut. Kina utvecklar i första hand produkter för den egna marknaden; den internationella spridningen kommer i andra hand. I Indien används den internationella marknaden som en språngbräda i produktutvecklingen.
– Den kinesiska marknaden är större och mer mogen än den indiska, säger Plechero

På bara några års tid har den kinesiska och indiska andelen av världens forsknings- och utvecklingscentra ökat från 8 till 18 procent.  
Monica Plechero menar att Indien och Kina satsar mer på organisatorisk innovation, det vill säga en företagsstruktur som gynnar klimatet för nya uppfinningar, än vad vi gör.

Men vad ska vi i väst då göra när vi varken kan konkurrera med låga löner eller bästa innovationskraft?
– Jag tror att vi ska bli bättre på att ta del av andras kunskap, precis som man gör i Kina och Indien. Det är inget negativt att lära av andras kunskap. Sedan får man förstås specialisera sig och hitta sin egen nisch. Framgångsrika europeiska företag är alltför måna om att hålla sina affärshemligheter för sig själva.

Monica Plechero har disputerat vid CIRCLE och Institutionen för Kultur- coh ekonomisk geografi med avhandlingen The changing geography of innovation – Chinese and Indian regions and the global flows of innovation. Se länk http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3158091&f...

Hon nås på mail Monica [dot] Plechero [at] circle [dot] lu [dot] se, skype: monicaplechero eller telefon:+393284195507

Kategorier

Senaste nyheter

2019-09-18

Inbjudan: Två nya utställningar när Vattenhallen 10-årsjubilerar

Inbjudan: Två nya utställningar när Vattenhallen 10-årsjubilerar
2019-09-18

Färre lymfkörteloperationer vid bröstcancer med nya beräkningsmodeller

Färre lymfkörteloperationer vid bröstcancer med nya beräkningsmodeller
2019-09-18

Intervju om valet i Israel

Intervju om valet i Israel
2019-09-18

”Vi vet ännu mindre om nanoplast än om mikroplast”

”Vi vet ännu mindre om nanoplast än om mikroplast”
2019-09-18

Etisk guide för AI och maskininlärning på gång

Etisk guide för AI och maskininlärning på gång

Intresserad av forskning och samhälle? Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 4800 forskare.

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen