Inflyttningsdatum klart för forskare som flyttar till Medicon Village

I dag tecknades ett projektavtal som reglerar ombyggnadsprocessen för Lunds universitets lokaler i byggnad 404 på Medicon Village. Till den byggnaden kommer ca 120 forskare från medicinska fakulteten att flytta in.

Kontraktet innebär att det nu finns exakta datum för när inflyttningen kan påbörjas. Dessa har satts till 20 maj respektive 24 juni, beroende på vilken del av byggnaden forskarna flyttar in i.

Motsvarande avtal för grannbyggnaden 406 tecknades förste februari tidigare i år. Inflyttning till den byggnaden sker som tidigare meddelats den 30 april.

Sammanlagt är det ca 200 cancerforskare från LTH, Medicinska fakulteten och Naturvetenskapliga fakulteten som i och med flytten till Medicon Village nu kan samlas på ett ställe. Idag sitter de utspridda i olika byggnader i Lund och Malmö.

Under våren färdigställs även tre labb på sammanlagt 115 kvm i byggnad 403. Dessa kommer att användas av kemister från Centrum för Analys och Syntes, "CAS" , från naturvetenskapliga fakulteten och LTH. De här forskarna flyttar dock inte till MV, utan de har fortsatt sin bas på Kemicentrum.

När lundaforskarna flyttat in har runt 800 personer sin arbetsplats på Medicon Village.

Kristina Lindgärde

Ytterligare information finns i tidigare pressmeddelande om projektavtalet för byggnad 406