Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Islam som resurs för kamp i amerikansk hip-hop 

En muralmålning av Malcolm X. Foto Salim Virji/Flickr
En muralmålning av Malcolm X. Malcolm X har länge förekommit i amerikanska hip-hopmusikers låtar. Foto Salim Virji/Flickr

Ända sedan hip-hopens födelse i South Bronx i New York har islam varit ett centralt inslag i musiken. Islamologen Anders Ackfeldt vid Lunds universitet analyserar flera exempel på detta i sin avhandling Islamic Semiotic Resources in US Hip-Hop Culture.

Hip-hopen har gett, och ger fortfarande, röst åt svaga och utsatta grupper i det amerikanska samhället. Och många av dagens religiösa uttryck är populärkulturella. I ljuset av detta blir kombinationen hip-hop och islam genast mer förståelig och betydelsefull. 

Anders Ackfeldt argumenterar i sin avhandling för att muslimer såväl som icke-muslimer har använt innehåll från islam genom hela den afroamerikanska musikens historia, alltså inte bara inom hip-hopen. 

– Det finns forskare som menar att islam etablerades som ett tema inom den amerikanska musiken redan under den transatlantiska slavhandeln, säger han.

Malcolm X - ikon och symbol för svart motstånd

En av avhandlingens fallstudier utforskar och diskuterar olika sätt som amerikanska hip-hopmusiker har använt sig av den afroamerikanska muslimska människorättskämpen Malcolm X i sina låtar. 

– Redan i ett tidigt skede samplades Malcolm X. Låten ”Malcolm X – No Sell Out” från 1983, inledde den nära relationen mellan islam och hiphop, berättar Anders Ackfeldt. 

Hip-hopmusikerna har i hög grad bidragit till processen att återskapa Malcolm X och hans arv som en symbol för afroamerikanskt motstånd mot rasism. Detta genom att erkänna honom som en sunnimuslimsk revolutionär med global klangbotten.

– Användandet av Malcolm X inom hip-hopen blir centralt för att förstå dagens muslimska kamp för medborgerliga rättigheter i ljud, text och bild. Den kampen pågår inom organisationer, initiativ och rörelser runt om i världen, där islam har blivit en väg till social, politisk och religiös befrielse. 

Elfte september som tema inom hip-hopen

En annan fallstudie undersöker hur elfte september och "kriget mot terrorn” har artikulerats av amerikanska hip-hopartister. Anders Ackfeldt visar att "kriget mot terrorn" har blivit avgörande för utformningen och förståelsen av den samtida användningen av islamska teman. 

– I min avhandling diskuterar jag hur islamsk tematik används i förhållande till patriotism, social utsatthet och upplevda orättvisor i det amerikanska samhället. Jag visar även att islamsk tematik används i relation till populära konspirationsteorier med global spridning, säger han. 

Kontakt

Anders Ackfeldt 
anders.ackfeldt@cme.lu.se
Mobil: 0704-41 02 04 

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.