KEFU jubilerar – 35 år av samverkan med kommuner runt ekonomi och styrning

Två glasögonprydda män står vid bord på Ekonomihögskola
Ulf Ramberg och Mikael Hellström är aktiva inom 35-årsjubilerande KEFU. Foto: Louise Larsson

När du läser det här är KEFU-dagen i full gång eller just över. Det är en dag för praktiker i Region Skåne och skånska kommuner och forskare inom ekonomi, kommunal ledning och organisation.
KEFU, Rådet för kommunalekonomisk forskning och utbildning, firar i år 35 år av praktiknära verksamhet.

Den 27 september fylls hörsalen på LUX med sorl och klokskap från skånska kommuner, regionen och universitetsvärlden.
– Mycket av det här handlar om indirekt impact, på så vis att det är upp till de i verksamheterna att införa och genom­föra förändringar. KEFU-dagen brukar vara uppskattad av just praktiker då det finns så mycket för dem att ta med tillbaka, säger Ulf Ramberg, universitetslektor i företagsekonomi och forskningsledare för KEFU.

Ger Region Skåne och kommuner perspektiv på aktuella frågor

På universitetet representeras KEFU av en forskargrupp inom företagsekonomi, nationalekonomi och statsvetenskap. KEFU samverkar bland annat med Region Skåne och skånska kommuner i ett flertal projekt.
– KEFU:s legitimitet baseras på att forskning, utbildning och seminarier ger perspektiv på för sektorn aktuella och relevanta frågor, säger Mikael Hellström, universitetsadjunkt i företagsekonomi.
KEFU anordnar seminarier, ger ut ett nyhetsbrev till närmare 6000 mottagare och forskar. Forskarna har till exempel tagit fram ett case om hur demenssjukvård kan organiseras som nu används i verksamheten. KEFU har även på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting, SKL, studerat hur ledande tjänstemän pratar med politiker i toppen. SKL sprider i sin tur rönen vidare.

Samverkar på unikt sätt

– Det känns meningsfullt att jobba med de här frågorna. Kommunal ekonomi har en omvänd logik på så vis att ett underskott borde betyda att man har en nöjd befolkning, för då har man gett mer än allt. Samtidigt har medlen kommit att bli närmast ett självändamål de senaste åren. Det ser man överallt, inte bara i Sverige, säger Ulf Ramberg.
Forskare med anknytning till KEFU deltar som experter i statliga utredningar och svarar på remisser. Men utan finansiärernas uthållighet hade det inte varit möjligt för KEFU att bli det forum för en levande forskningsmiljö som det är i dag. Internationellt är det nästintill unikt, menar Mikael Hellström.
– KEFU-finansierad forskning är många gånger med som underlag i större ansökningar. Därför brukar vi säga att en krona till KEFU ger mer än två kronor tillbaka, säger Mikael Hellström.

Digitaliseringen gör det enklare att mäta kvalitet i skola och äldreomsorg

Årets KEFU-dag har temat ”digitaliseringens effekter”.
– Det är lättare att låta algoritmerna göra jobbet när det gäller ”enklare” processer, som ja eller nej i ett ansökningsformulär. Men för att möta en skoltrött elev eller en människa med demenssjukdom, där behövs fortfarande människor, säger Ulf Ramberg.
– I dag är det också mycket enklare att mäta saker. Stora steg har exempelvis tagits i arbetet med att definiera kvalitet i äldreomsorgen. Det finns en stabilare grund för diskussioner om kvalitet. För vad finns bakom mått som personalkontinuitet för en hemtjänsttagare eller ett bra skolbetyg? undrar Ulf Ramberg.
KEFU:s verksamhet baseras på ett avtal mellan Lunds universitet, Region Skåne och Skånes kommuner via Kommunförbundet Skåne. Senast fick rådet runt 2,6 miljoner kronor. Hur mycket det blir framöver vet Ulf Ramberg och Mikael Hellström inte.
– Region Skåne utvärderar nu flera av sina externa åtaganden och KEFU är en del i denna utvärdering. Vi hoppas att utvärderingen ska ge oss värdefull input till framtida utvecklingsinsatser, säger Ulf Ramberg.