Kemiforskning i miljardaffär

En lovande molekyl mot lungfibros ligger kemiprofessor Ulf Nilsson bakom.

3,3 miljarder kronor kan kemiprofessorn Ulf Nilssons läkemedelskandidat mot den allvarliga och svårbehandlade sjukdomen lungfibros vara värd. TD 139 är namnet på läkemedelskandidaten som i början av november såldes på option till det amerikanska läkemedelsföretaget Bristol-mayers Squibb för nämnda summa.

Det var i början av 2000-talet som professor Ulf Nilsson vid Lunds Tekniska Högskola upptäckte och syntetiserade en molekyl som visade sig ha hämmande effekter på proteinet galectin-3, som spelar en central roll i utvecklingen och progressionen av den allvarliga sjukdomen lungfibros.

Tillsammans med forskarkollegor från Lund, Danmark och England utvecklade han en revolutionerande läkemedelskandidat som förhoppningsvis ska kunna förbättra behandlingen avsevärt för den svårbehandlade sjukdomen, Idiopatisk lungfibros. År 2011 grundade de företaget Galecto Biotech för att få ut sin läkemedelskandidat på marknaden.

Nu testas molekylen på friska frivilliga människor för att se att den är säker, därefter ska man gå vidare med att ge molekylen till patienter för att undersöka det terapeutiska värdet hos molekylen.

– Om molekylen bromsar lungfibros kommer det kunna revolutionera behandlingen och leda till förlängd överlevnad och bättre livskvalité för personer med denna hemska sjukdom, säger professor Ulf Nilsson.

I veckan avslöjandes det att det stora läkemedelsföretaget Bristol-Myers Squibb, BMS, har fått exklusiv option om att köpa Galecto Biotech för 3,3 miljarder kronor. Genom köpet får BMS också exklusiva rättigheter till läkemedelskandidaten TD139.

TEXT OCH BILD: CECILIA VON ARNOLD

Fakta:

Lungfibros är en kronisk sjukdom som drabbar mellan 200.000 - 300.000 patienter i västvärlden varje år. Sjukdomen kännetecknas av ärrbildning i och mellan de små lungblåsorna i lungorna, vilket orsakar hosta, andfåddhet och återkommande lunginfektioner. Det finns flera former av lungfibros, idiopatisk lungfibros (IPF) är den allvarligaste formen. Idiopatisk lungfibros är mycket svårbehandlad och leder oftast till döden inom 2-3 år.

Läs även:

Fem snabba frågor till Ulf Nilsson: http://www.lth.se/nyheter-och-press/nyheter/visa-nyhet/article/fem-snabba-fraagor-till-ulf-nilsson/

Ny molekyl kan revolutionera behandlingen av lungfibros: http://www.lth.se/nyheter-och-press/nyheter/visa-nyhet/article/ny-molekyl-kan-revolutionera-behandlingen-av-lungf/

Kontakt

För mer information, kontakta Ulf Nilsson. Se www.lu.se , skriv namnet i övre högra hörnet.