Konst och vetenskap i samarbete för klimatet

Hur kan konst och vetenskap samarbeta för ett bättre klimat? Detta diskuteras under Arts Meet Science på Skissernas Museum, 27 april.

Under evenemanget Arts Meet Science diskuterar forskare och konstnärer, om, och i så fall hur, konst och vetenskap kan samverka för att skapa ett mer hållbart samhälle. Evenemanget, som är gratis och öppet för allmänheten, anordnas av Lund University Centre for Sustainability Studies (LUCSUS), och Skissernas Museum den 27 april, 10-18, Finngatan 2.

Drivkraften bakom Arts Meet Science bottnar i att klimatförändringarnas effekter nu är en realitet. Forskarna publicerar dagligen nya forskningsrapporter om hur ett varmare klimat kan komma att påverka vår omvärld. Men av någon anledning når inte orden fram. Förändring för ett hållbart samhälle är långsam eller obefintlig.

Detta har fått forskare att vända sig till konsten och kulturen som ett sätt att ge nya perspektiv och skapa förståelse för klimatförändringarnas effekter. Samtidigt låter sig allt fler konstnärer inspireras av klimatforskning i sin konst, och skildringar av en förändrad värld börjar växa fram.

– Med evenemanget Arts Meet Science vill vi belysa förhållandet mellan konst och vetenskap, med fokus på klimatfrågan. Kan forskare och konst-och kultursektorn samarbeta för att engagera och bidra till förändring? undrar Emily Boyd, föreståndare för Lund University Centre for Sustainabilty Studies.

Patrick Amsellem, museichef vid Skissernas Museum, tillägger att det finns en lång tradition av konstnärer som förhåller sig till forskning och vetenskap på olika sätt.

– Konstnärer är friare och mindre begränsade än forskare. Konsten kan erbjuda fler perspektiv och kanske öppna för en bredare förståelse av verkligheten. Evenemangets koppling till museet är särskilt intressant just nu eftersom museet visar utställningen ”The Weather War” med konstnärerna Bigert & Bergström. Med både konceptuell och humoristisk udd lyfter de fram hur viktig den konstnärliga kreativiteten kan vara för att förklara svåra sammanhang.

Allmänheten är välkommen att delta under hela eller delar av dagen, ingen föranmälan krävs.

Evenemanget anordnas i samband med Lunds universitets Hållbarhetsvecka

www.lucsus.lu.se/arts-meet-science

www.skissernasmuseum.se/kalendarium/arts-meet-science/skissernas

10.00 – 11.30

Seminarium: Narrating Climate Futures: Storytelling to create change (på engelska)
Hur väl överensstämmer fiktiva berättelser om klimatförändringar med forskarnas statistiska modeller av vår framtid, och hur skiljer de sig åt? Kan vi, eller ska vi, ta hjälp av litteraturen för att påverka och driva förändring för ett mer hållbart samhälle?

12.00– 13.00

Lunchsamtal: Climate change, ecological sound art and sustainability (på engelska)
Samtal och uppföranden av forskare från Musikhögskolan i Malmö kring musikens möte med klimatet.

13.30 – 14.30

Workshop: Performance som ett sätt att stärka vårt engagemang för klimatfrågan
Tillsammans ställer vi oss frågan om performance och deltagande i konstnärliga aktiviteter kan påverka hur vi förstår, upplever eller tolkar klimathotet, och hur performance och deltagande kan påverka hur vi agerar.

15.00 – 16.00

Konstnärssamtal: Konst för klimatet
Ett samtal mellan konstnärerna Mats Bigert och Lars Bergström och hållbarhetsforskaren Emma Johansson om hur de integrerar klimatforskning och konst.

16.20 – 16.45

Visning: Konstnärsduon Bigert & Bergström visar sin utställning ”The Weather War”.

17.00 – 18.00

Paneldebatt: Arts Meet Science - Om Konstens roll i att driva klimatarbetet
Forskare och konstnärer diskuterar om, och i så fall hur, konst och vetenskap kan samverka för att skapa en mer hållbar värld, samt hur konstnärer och forskare kan närma sig varandra och samarbeta kring klimatfrågan.

12.00 – 18.00

Drop-in: Skapande verkstad - Fantastiska framtider
Skapa gemensamma visioner för en hållbar framtid med hjälp av återvinningsbara material! I Skissernas Museums verkstad skapar vi ett gemensamt konstverk som speglar dina framtidsvisioner. Introduktioner tillsammans med workshopledare kl. 13.30 och 15.00.

Videoverk av konstnärliga forskare från Musikhögskolan i Malmö vid Lunds universitet.

Kontakt

Media är välkomna under hela dagen. Om så önskas kan intervjuer med deltagare arrangeras antingen innan evenemanget eller under själva dagen.

Professor Emily Boyd, föreståndare för Lund University Centre for Sustainabilty Studies.
Emily.boyd@lucsus.lu.se
Tel:+46 46 222 03 69

Ann Landgren Danielson, Intendent/Curator Skissernas Museum - Museum of Artistic Process and Public Art
ann.landgren@skissernasmuseum.lu.se

Presskontakt: Noomi Egan
noomi.egan@kommunikation.lu.se

Bild:

Länk till högupplöst pressbild som kan användas för att illustrera evenemanget

Bildtext: Bigert & Bergström, “Reverse Osmosis Plant”, 2013 © Bigert & Bergström. Foto: Jean-Baptiste Beranger.