Konstnärliga fakulteten kan få nya lokaler i Varvsstaden

Skiss av Varvsstaden
Så här föreställer sig Wingårdhs ­Arkitekter att de gamla Kockums­lokalerna skulle kunna se ut efter renovering. Maskin- och monterings­hallen är byggnaden till vänster.

Var kunde väl vara bättre för Konstnärliga fakulteten att förenas än i Kockums före detta lokaler i Varvsstaden i Västra hamnen?
– Här får vi allt vi behöver och lite till, säger Anna Lyrevik, dekan för Konstnärliga fakulteten.

Fakultetens spridda verksamheter har varit ett problem länge och inte minst Musikhögskolan vid Heleneholm har levt i undermåliga lokaler i flera år. Fakulteten är dessutom ganska liten – kring 300 medarbetare med flera yrkeskategorier som är ensamma inom sina respektive verksamheter. Att förena de tre konstnärliga högskolorna, teater, musik och konst skulle medföra många vinster och har varit på gång länge.

– Arbetskamrater på nära håll skulle innebära en minskad sårbarhet och en ökad trygghet. Man skulle kunna vara sjuk någon gång utan att allt rasar.

Ingenting är klart

Ännu har dock inte drömmen slagit in. Anna Lyrevik är noga med att betona att ingenting är klart än. Först handlar det om ett samarbetsavtal med Varvsstaden AB som ska upprättas och som i skrivande stund inte är påskrivet. Därefter väntar en upphandling om byggentreprenaden: vem som ska förvandla de gamla varvslokalerna till teater- och musikscener, konstateljéer och studie- och arbetsrum.

– Men i allra bästa fall skulle vi kunna flytta dit sommaren 2025, säger Anna Lyrevik.

Skiss av Varvsstaden
Om allt går enligt planerna flyttar Konstnärliga fakulteten in i Kockums gamla maskin- och monteringshall i Varvsstaden 2025. Foto: Petra Bindel
Förutom själva lokalerna så är läget i Västra hamnen perfekt för fakulteten. Här blir man granne med flera redan befintliga och presumtiva samarbetspartners. Malmö universitet, Skånes Dansteater, Malmö Live och Region Skånes kulturförvaltning ligger alla väldigt nära.

– Sen är läget alldeles vid centralstationen ett stort plus. Nära till Köpenhamn med tåget och till Kastrup och flygbussen till Sturup. Vi är internationella med många medarbetare, studenter och gästlärare från andra länder, säger Anna Lyrevik.