Årets Anna Lindh-föreläsning: Margrethe Vestager

Bild på föreläsaren under Anna Lindh-föreläsningen. Foto: Linnea Ekegren
Foto: Linnea Ekegren

Margrethe Vestager, EU-kommissionären med ansvar för konkurrensfrågor, har utsetts till årets Anna Lindh-föreläsare, den fjortonde i ordningen. Den 18 mars talade hon om ämnet “Democracy and Power in a Brave New World: Economy, Technology and Human Rights”.

År 2017 hade tidskriften TIME med henne i sin årliga presentation av världens 100 mest inflytelserika personer, och i Foreign Policy ingick hon i den prestigefyllda listan över globala tänkare. Sedan hon utsågs till EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor har hon agerat mot företag som Apple, Amazon, Facebook, Google m fl.

Hör hela talet här

Vestager var tidigare dansk ekonomi- och inrikesminister (2011–14) och undervisnings- och kyrkominister (1998–2001) samt ordförande för Ekofinrådet under Danmarks ordförandeskap för EU (2012). Hon var partiledare för Radikale Venstre (2007-14) och har arbetat på det danska finansdepartementet (1993-95). Hon har en cand. polit.-examen i ekonomi från Köpenhamns universitet.

Den årliga Anna Lindh-föreläsningen inrättades för att hedra den svenska utrikesministern som mördades 2003. Sedan dess har Raoul Wallenberg-institutet och Lunds universitet, i samarbete med Anna Lindhs minnesfond and Utrikespolitiska föreningen i Lund, stått värd för evenemanget. Föreläsningen är avsedd att lyfta fram frågor om mänskliga rättigheter och ges av en framstående akademiker, politiker, diplomat eller tjänsteperson på internationell toppnivå.