Legendarisk konstnär och feminist blir hedersdoktor i Lund

Mary Kelly
Mary Kelly, ny hedersdoktor vid Lunds universitet

Mary Kelly har utsetts till hedersdoktor vid den konstnärliga fakulteten vid Lunds universitet. Den 2 juni promoveras hon i Lunds domkyrka.

Mary Kelly är en legendarisk konstnär, feminist och pedagog. Hennes Post Partum Document (1973-79) är ett av de första research-baserade verken i en internationell kontext. Det var banbrytande i sin form och kombinerar lacansk strukturalism med personliga dagboksanteckningar och fältresearch om de första årens samliv med ett litet barn. Filmen Night Cleaners (1972-75) som hon gjorde inom gruppen Berwick Street Collective skrev feministisk filmhistoria.

Andra viktiga verk är Interim (1984-89), Gloria Patri(1992) och The Ballad of Kastriot Rexhepi (2001). I Sverige har hennes verk visats på Uppsala Konstmuseum 1994 och på Moderna Museet 2010.
Mary Kelly är också berömd som pedagog på St Martins College of Art på 1980-talet, på Whitney Program 1989-1996, och sedan 1996 i en speciellt inrättad professur för henne i konceptkonst på UCLA.
Mary Kelly var mycket viktig som inspiratör för Konsthögskolan i Malmö, och har undervisat och föreläst där vid flera tillfällen.

Kontakt

För mer information och intervjuer med Mary Kelly tala med Gertrud Sandqvist, rektor på Konsthögskolan vid Lunds universitet gertrud.sandqvist@khm.lu.se, +46 40 32 57 06
Jessica Arwidsson, kommunikatör konstnärliga fakulteten, +46 40 32 54 06, jessica.arwidsson@kanslik.lu.se