LU bör vidga vyerna och närvaron i Stockholm

Universitetshuset i Stockholm
Lunds universitet bör synas mer i Stockholm, menar rapporten. Collage: Petter Lönegård

Den internationella konkurrensen om talanger hårdnar och Lunds universitet måste bli bättre på att kraftsamla och positionera sig. Det behövs mer tvärvetenskap, ökad digitalisering av utbildningen, bevakning av regeringskansliet samt en ständigt lyft blick på universitet i förhållande till omvärlden.

Detta är huvuddragen i rapporten ”Omvärldsbevakning 2018” som avdelningen Planering har tagit fram tillsammans med universitetsledningen.

I rapporten nämns många påbörjade och pågående arbeten kopplade till de prioriterade områdena i den strategiska planen. Exempelvis den nyligen presenterade kartläggningen av hinder och möjligheter i samarbeten över fakultetsgränserna (se artikel på sidan 12) samt rapporten om rankning och hur man bör förhålla sig till det (se artikel i LUM 1).

Utbildningsnämnden har nu fått i uppdrag att underlätta för tvärvetenskapliga samarbeten.

Viktigt för utbildningen är också digitaliseringen. Det handlar om att ge studenterna goda möjligheter till det i form av nya moderna e-plattformar.

– Och för att kunna göra det måste man ge lärarna ökad kompetens, menar planeringschef Tim Ekberg och pekar på projektet Canvas som ska ge både studenter och lärare en attraktiv, gemensam och tillgänglig lärandemiljö vid LU (se artikel på sidan 44).

Generiska kunskaper

Rapporten tar även upp vikten av utbildning inom ämnesövergripande och generiska kunskaper, så kallade ”liberal arts”. Detta är en fråga som tidigare väckts i rektors ledningsråd och tanken är nu att utbildningsnämnden ska stimulera diskussionerna kring detta.

När det handlar om forskningen är det, förutom det tvärvetenskapliga perspektivet, viktigt att den inte är för beroende av extern finansiering. Detta för att möjliggöra egna strategiska satsningar. Enligt förslagen i den nya styr- och resursutredningen, Strut, ska ett lärosäte inte ha mer än 50 procent externa bidrag. På åtta år ska det växlas upp så att hälften av pengarna ska vara fakultetsanslag och inga strategiska satsningar ska göras dessförinnan.

– Vi och andra lärosäten med hög extern finansiering blir vinnare på en sådan reform om den skulle genomföras, säger Tim Ekberg.

Precis som LU nu har en person i Bryssel bör LU öka sin närvaro i Stockholm rekommenderar omvärldsbevakningen. Inte minst för att på plats följa den nationella Strut-utredningen med förslag som får stor betydelse för universitetens styrning.

Större flexibilitet

Universitetet har under lång tid och på olika sätt önskat ökad autonomi. En ökad handlingsfrihet kan skapa en större flexibilitet och göra samarbeten med andra organisationer enklare och mer effektiva. I omvärldsbevakningen konstateras att regeringsmakten ofta varit ambivalent i sin styrning av de svenska lärosätena.

– Denna ambivalens kommer troligen att bestå, menar Tim Ekberg. När olika förväntningar och politiska signaler finns samtidigt blir det än viktigare för universitetet att själv kunna göra välgrundade analyser och bedömningar.

”Omvärldsbevakning 2018” är ett uppdrag som universitetsstyrelsen gav rektor 2016 med målen att fungera som inspirationskälla till styrelsens strategiska diskussioner och bidra till att styrelsen fattar välgrundade beslut. Rapporten ska också kopplas till strategiska planen, verksamhetsplanen och riskprocessen. Den projektansvariga för omvärldsprocessen på Planering är Erika Söderstjerna.