LU Futura presenterar: Jack Senften

Porträttbild
Jack Senften, studentrepresentant. Foto: Kennet Ruona

När deltagarna i Lunds universitets tankesmedja LU Futura träffades för första gången sensommaren 2018 var ämnet för dagen givet – vilka är de stora framtidsfrågorna och hur kan forskningen bidra? Så här svarade Jack Senften, studentrepresentant.

Vilka är de stora framtidsfrågorna och vilka ligger dig särskilt varmt om hjärtat?

– Jag har ett intresse för politik och samhälle generellt, men utbildning och teknik i synnerhet. Sen har jag ett fritidsintresse i digitala spel som jag också lyckats göra till ett akademiskt intresse, som letar sig in lite här och var.

– Jag tror att vi som samhälle, och Lunds universitet som producent och förmedlare av kunskap, står inför en särskild utmaning i samhället. Vi utbildar idag studenter för en alltmer okänd verklighet och ska samtidigt vägleda både dem och resten av samhället in i den här framtiden.

– Vi befinner oss också i en tid som ifrågasätter, i min mening, på allt lösare grunder. Där det politiska samtalet mer och mer har kommit att handla om verklighetsuppfattningar än om visioner eller skillnader i lösningar på sakpolitiska problem.

– Men vi finner oss också i en tid av möjligheter, ta till exempel VR-tekniken och hur vi kan förändra vårt sätt att uppleva saker, organisera arbetsmiljöer eller undervisningssituationer tycker jag är en särskilt intressant aspekt som kan tillföra mycket på områden där en inte tänker sig det från början.

Vad tror du att tvärvetenskap kan tillföra de här frågorna?

– Från kårarbetet, där vi regelbundet diskuterar frågor med studenter som kommer från alla möjliga olika vetenskapsområden, har jag erfarenhet av hur ett tvärvetenskapligt bemötande av frågor ger större insikt. Detta tror jag är sant även för resten av universitet.

Om Jack Senften

Tidigare vice ordförande för Lunds universitets studentkårer och dessförinnan för Samhällsvetarkåren.

Läsåret som kommer ska han fortsätta sina kandidatstudier i statsvetenskap och i medie- och kommunikationsvetenskap.

Om LU Futura

LU Futura - Lunds universitets tvärvetenskapliga tankesmedja för framtidsfrågor

LU Futura är Lunds universitets tvärvetenskapliga tankesmedja för framtidsfrågor.

Mer om LU Futura