Lunds nya hedersdoktorer i naturvetenskap

Peter Cederström och Anne Borg.

Lunds universitet har utsett två nya hedersdoktorer inom naturvetenskap – en passionerad amatörgeolog i skånska Eslöv och en engagerad fysikprofessor i Norge.

Naturvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet har nu utsett sina hedersdoktorer för 2018. Utmärkelsen går till två personer med helt olika yrkeskarriär: Peter Cederström, en pensionerad gymnasielärare i Eslöv, samt Anne Borg, fysikprofessor och prorektor vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet i Trondheim.

Peter Cederström har i många år arbetat som gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen, främst på Bergagymnasiet i Eslöv. Parallellt med lärarjobbet har han odlat en enorm passion för såväl insekter som fossil. Han har bland annat byggt upp en unik samling av skalbaggsarter, en av de största i Skandinavien; samlingen innehåller dessutom många arter nya för landet och för vetenskapen.

Han har även byggt upp en exklusiv samling av svenska fossil under de senaste 30 åren. Bland annat upptäckte han i Skånes berglager den första horndinosaurien i Europa samt tänder från ett stort antal tidigare okända arter av utdöda hajar. Cederströms fossilfynd har varit av stort värde för fossilforskningen vid Lunds universitet, genom de omfattande kontakter som han odlat med lundageologerna.

Cederströms samlarintresse och systematiska fältarbeten har resulterat i ett flertal vetenskapliga arbeten publicerade i internationella facktidskrifter. För närvarande är han bland annat engagerad i en omfattande sammanställning av en grupp trilobiter, ett slags fossila leddjur från skånska berglager som är mer än 500 miljoner år gamla.

Den andra hedersdoktorn, Anne Borg, har en lång karriär inom fysikforskningen, bland annat med koppling till Lunds universitet. Hon har sedan slutet på 1980-talet regelmässigt bedrivit forskning vid dåvarande MAX-lab i Lund och utvecklat samarbeten med lundaforskare. Hennes forskning handlar om material- och ytfysik med syfte att studera hur ytlager bildas och hur ytan interagerar med olika molekyler.

Anne Borg har även varit en stark röst i Norge för utvecklingen av synkrotronljusforskning, speciellt med riktning mot MAX-lab i Lund. Hon har varit ledamot i MAX-labs styrelse mellan 2006 och 2010, och för närvarande sitter hon som ordförande för Scientific Advisory Committee (SAC) vid nuvarande MAX IV-laboratoriet.

Förutom det direkta engagemanget i forskning och verksamheter vid Lunds universitet har Anne Borg lagt stor kraft och kompetens i utvärderingar och utveckling av det svenska forsknings- och undervisningssamhället.

Lena Björk Blixt