Lysande molekyler visar hur farliga cancerceller kan bekämpas

Självlysande variant av salinomycin
Genom att utveckla en självlysande variant har forskarna satt fingret på hur salinomycin fungerar på molekylär nivå.

En grupp forskare vid Lunds universitet har utvecklat en självlysande variant av en molekyl som hämmar cancerstamceller. Genom att avbilda när molekylen tar sig in i en cell har forskarna med cellbiologiska metoder lyckats beskriva hur och var molekylen verkar mot cancerstamcellerna.

Salinomycin är en molekyl som produceras av jordlevande bakterier av arten Streptomyces albus. Det är sedan tidigare känt att denna molekyl verkar selektivt mot cancerstamceller, men man har inte förstått hur. Nu har lundaforskare skapat en självlysande variant av salinomycin för att också förstå hur den fungerar.

– Vi har visat var molekylen hamnar när den tas upp i cancerceller. Genom att göra molekylen självlysande har vi till och med kunnat fånga händelseförloppet på film, säger Daniel Strand som leder en forskargrupp i organisk kemi vid Naturvetenskapliga fakulteten på Lunds universitet.

Det är sedan länge känt att den aktuella molekylen kan transportera joner över cellmembran, i detta fall kaliumjoner. Forskarna blev ändå förvånade när de såg bilder av molekylen i celler.

– Vi som var inblandade i studien hade från början en ganska naiv bild av att molekylen verkade i cellens yttre membran, säger Daniel Strand.

Istället visade det sig att molekylen snabbt passerade det yttre cellmembranet och anrikades i en organell som kallas det endoplasmatiska nätverket. Det är där molekylen verkar som jontransportör, och det är just den aktiviteten som forskarna i studien har lyckats koppla till minskningen av andelen cancerstamceller.

Bakom studien står forskargrupper inom kemi, cellbiologi, kemisk fysik och medicin vid Lunds universitet. Främst är det Daniel Strands och Stina Oredssons forskargrupper som drivit arbetet. Forskningsresultaten kan bidra till nya sätt att tänka kring hur man kan utveckla cancerläkemedel som både behandlar och minskar risken för återfall i cancer.

Den aktuella studien publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften ACS Central Science.

Lena Björk Blixt

För mer information, kontakta:

Daniel Strand, universitetslektor

Kemiska institutionen, Lunds universitet