Matematik lockar unga till Lund

Den 14 och 15 november kommer 128 matteintresserade gymnasieelever från hela Sverige till Lunds universitet. Bland annat får de chans att träffa Simon Singh, känd brittisk författare som skrivit boken om Fermats gåta.

På fredag och lördag arrangeras Sonja Kovalevsky-dagarna, denna gång med Lunds universitet som värd. De 128 gymnasieleverna som deltar kommer från 65 gymnasieskolor runt om i Sverige.

Bland föreläsarna finns Carl-Johan Lejdfors från spelutvecklingsföretaget Massive Entertainment i Malmö och Simon Singh, partikelfysikern som lämnade forskningen och började skriva populärvetenskapliga böcker om matematik och naturvetenskap. Simon Singh är bland annat känd för att ha skrivit en bok om hur Fermats gåta till slut löstes efter mer än 350 års försök.

Förutom föreläsningar och workshops kommer Sonja Kovalevsky-dagarna att bjuda på matematisk problemlösning, vetenskapsshow och mingel med föreläsarna. Moderator vid arrangemanget är Beppe Singer, programledare för SVT:s Hjärnkontoret.

Sonja Kovalevsky-dagarna arrangerades för första gången år 2000, under Världsmatematikåret, och har sedan dess varit ett årligt evenemang där värdskapet roterar mellan olika lärosäten. Målet med dagarna är att öka intresset för matematikstudier bland ungdomar.

Fotnot. Professor Sonja Kovalevsky var en känd matematiker från Ryssland på 1800-talet. Stockholms högskola gav henne möjlighet att verka som matematiker, något som hon förvägrades av andra universitet i Europa eftersom hon var kvinna.

Webbplats:

Lena Björk Blixt

För mer information, kontakta:
Jan-Fredrik Olsen, projektledare, tel 0736-841881
Annika Hansdotter, kommunikatör, tel 0702-309373