Min coronavardag: ”Hemarbete underlättar vardagspusslet”

Kvinna
Natasa Olsson

LUM har träffat medarbetare som arbetar med vitt skilda saker runtom på universitet, men som alla påverkas av pandemin – både i arbetet och utanför.

Natasa ­Olsson, ekonom på Institutionen för laboratorie­medicin

Natasa Olsson jobbar hemifrån, men är på jobbet en gång i veckan.

– Jag behöver få avbrott från den ”nya vardagen” och åka in för att få vissa påskrifter från forskarna. Även om forskarna är nöjda så länge som de får tag i mig, behöver man ibland träffas personligen.

Hon tycker att det känns lyxigt att arbeta hemma och det är en stor hjälp i vardagspusslet att inte pendla 1,5 timme varje dag till arbetet och slippa stressen med körning och oron för att hinna i tid. Efter att ha laddat ner Forticlient – som förhindrar att hon blir utslängd när VPN kopplar ner – fungerar de olika ekonomiska systemen som hon använder bra. Men visst finns det även nackdelar med att arbeta hemifrån.

– Mina barn är små och de har varit hemma i omgångar från skolan, vilket ibland gör det svårt för mig att jobba i den omfattningen som jag behöver. Man kan knappt ens gå på toa utan att någon knackar på dörren efter tre sekunder. Så visst saknar jag den ”egentid” som det faktiskt är att vara på jobbet, och inte minst mina kollegor.

Natasa Olsson tycker att krisen har stärkt samarbetet mellan kollegorna och är glatt överraskad över hur villiga alla är att hjälpa varandra. Framöver hoppas hon att friheten att jobba hemifrån blir större och att man inte nödvändigtvis måste vara på kontoret fem dagar i veckan.