Min coronavardag: ”Studenterna har börjat komma tillbaka i horder”

Kvinna
Maivor Hallén

LUM har träffat medarbetare som arbetar med vitt skilda saker runtom på universitet, men som alla påverkas av pandemin – både i arbetet och utanför.

Maivor Hallén, bibliotekschef på LTH

Hur har din vardag påverkats?

– Tidigare veckopendlade jag med flyg från Gävle där jag bor, nu jobbar jag hemifrån hela tiden. Det blir många möten i Teams och Zoom, men jag kommer från Högskolan i Gävle som har 50 procent av undervisningen på distans, så jag är van.

Du hoppas kanske att undervisningen blir mer digital framöver?

– Ja, det finns många fördelar, föreläsningarna kan t ex spelas in så att studenterna kan se dem igen. På LTH värnar man om campuskulturen, det tycker jag också är bra. Studenterna behöver varandra och hjälps åt.

Hur mycket av er verksamhet är öppen nu?

– LTH:s bibliotek har övergått till digital service via mejl, chat, webb­möten och telefon, men har stängt alla bibliotek förutom det på Studiecentrum, som är bemannat två timmar om dagen. Här finns även studieplatser för ca 400 personer, men vi vill ju inte att alla ska sitta här.

– På sistone har studenterna börjat komma tillbaka i horder. De längtar nog efter att träffa varandra och plugga ihop, men det är inte så bra ur smittskyddsynpunkt. Vi har skyltar om att hålla avstånd och tvätta händerna, men har inte möblerat om ännu.

Vad längtar du till efter corona?

– Jag längtar efter att komma till jobbet som en vanlig dag, och efter en öppen värld.