Ny, enkel metod kan visa om tumör i äggstock är god- eller elakartad

Med hjälp av ett vanligt, vaginalt ultraljud och en enkel metod för att bedöma tumörer i äggstockarna är det möjligt att anpassa behandlingen och slippa onödiga kirurgiska ingrepp. Det visar en ny, internationell studie där forskare från bland annat Lunds universitet deltagit.

Metoden bygger på klassifikationen ”Simple Rules” där tumören som visas i ultraljudsbilden bedöms utifrån tio olika egenskaper, bland annat storlek och regelbundenhet i formen.

I studien kopplade forskarna ihop en matematisk formel med Simple Rules, och därmed blir det möjligt att få ett betydligt mer detaljerat diagnosunderlag än med de metoder som är i bruk idag. Dessutom är träffsäkerheten hög. Formeln kan användas via en app eller en enkel tabell.

Lil Valentin är en av de ledande personerna bakom studien och professor vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus:

- Det är mycket betydelsefulla resultat.  Det är idag ett jätteproblem att vi har alltför trubbiga metoder för att bedöma tumörer i äggstockarna, och många kvinnor genomgår därför operation i onödan. Att omgående få veta om en tumör är elakartad eller ej besparar också patienten mycket oro.

Forskningsunderlaget utgörs av 4 500 kvinnor från olika länder, i Sverige från Skånes universitetssjukhus i Malmö.

Varje år drabbas ungefär 750-800 kvinnor i Sverige av äggstockscancer. Trenden är nedåtgående sedan 1980-talet.

Björn Martinsson

Mer information om studien

Lil Valentin, professor vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Malmö, Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus, 0709-416 156, lil.valentin@med.lu.se