Ny indisk gästprofessor

På fredag, den 12 oktober, installationsföreläser Lunds universitets tredje indiska gästprofessor. Han heter Surinder Jodhka och har landsbygdsutveckling och kastfrågor som sina specialintressen.

De indiska gästprofessorerna har kommit till Lund genom ett fyraårigt avtal med Indian Council of Cultural Relations ICCR. Indien betalar lön och resor, medan LU kompletterar med ett mindre honorar samt bostad och arbetsrum. LU är än så länge det enda universitet i Sverige som har en ICCR-professur.

Den första indiska gästprofessorn Lipi Ghosh tillhörde området Cultural Studies och var placerad på Centrum för genusstudier i Lund. Därnäst kom sociologen Gopal Karanth, och nu Surinder Jodhka som också är sociolog men kommer att vara placerad på Statsvetenskapliga indsitutionen. Där ska han undervisa, handleda studenter och ge både interna och öppna föreläsningar.

Om installationsseminariet