Nyinstiftad vetenskapsvecka: Lundaforskare blickar in i framtiden

Vilka blir morgondagens stormakter? Vad kommer bestämmas av robotar? Hur långt upp i åldrarna ska vi arbeta – och på vilka villkor? Och skörden år 2050, kommer den att kunna mätta en ständigt växande befolkning? Dessa och andra frågor tar sig Lundaforskare an under universitetets första Framtidsvecka den 14-20 oktober.

Framtidsveckan vinjett

Framtidsveckan är universitetets nya populärvetenskapliga satsning där några av vår tids mest angelägna framtidsfrågor diskuteras genom debatter, föreläsningar, visningar, musikaliska och kulturella inslag. Satsningen kommer att vara ett återkommande årligt inslag med olika teman. Årets tema är omställningar: vilka måste vi göra? Vilka vill vi göra, och vilka vill vi helst inte vara med om?

Veckan invigs av rektor Torbjörn von Schantz följt av ett lunchsamtal kring veckans tema och rundvisning på Skissernas Museum. Därutöver bjuder veckan bland annat på debatt kring framtidens stormakter, etiska frågeställningar för artificiell intelligens, vägen till ett hållbart universitet och på en guidad rundvandring i Botaniska trädgården med temat hållbar mat. Campus Helsingborg arrangerar det populära Helsingborg Live. Den här gången diskuteras den förändrande stadskärnan och utmaningar och lösningar för våra butiker. Vattenhallen avslutar veckan genom att lockar ungdomar att fundera kring våra viktigaste samhällsomställningar.

Evenemangen som arrangeras i Malmö, Lund och Helsingborg är öppna för alla. För mer information och hela programmet, besök lu.se/framtidsveckan

Presskontakt:

Cecilia Schubert, kommunikatör, Lunds universitet