Öppet fall – Ny rättsfallspodd från Juridiska fakulteten

Christian Dahlman, redaktör, med Linnea i studion.
Christian Dahlman, professor och redaktör, med Linnea Wegerstad, universitetslektor, i studion.

Juridiska fakulteten vid Lunds universitet släpper en podcast som granskar några av Sveriges mest uppmärksammade rättsfall. Podden ”Öppet fall” riktar sig mot samhällsintresserade människor som vill veta mer om juridiken bakom rubrikerna. Första avsnittet släpps 10 september och behandlar rättegångarna mot Thomas Quick.

– Vi öppnar upp nya och gamla rättsfall och granskar på ett öppet och förutsättningslöst sätt domarna och utredningarna, säger Christian Dahlman, som är professor i allmän rättslära och redaktör för podden.

Redaktionen består av forskare och lärare inom bland annat straffrätt, rättshistoria, bevisvärdering och civilrätt.

– Vi kommer att diskutera domstolarnas bedömning, och sätta in fallen i ett större samhällshistoriskt sammanhang, fortsätter Christian Dahlman.

Det kommer att bli ett rättsfall varje månad. Först ut är ”Fallet Thomas Quick” (september), i fyra avsnitt på cirka en timma vardera. Övriga avsnitt i första säsongen behandlar ”Harry Scheins testamente” (oktober), ”Högbroforsmålet – rättegången efter Kreugerkraschen” (november) och ”Kulturprofilen” (december).

Podcasten Öppet fall har premiär tisdagen den 10 september via de större podcastnätverken, med ett nytt rättsfall som släpps den 10:e varje månad.

Lyssna på första podcasten på Öppet falls hemsida