Osloprofessor Dag Michalsen hedersdoktor på Juridicum

Juridiska fakulteten har utsett Dag Michalsen, professor i rättshistoria, till hedersdoktor. Michalsen är verksam som dekan vid Juridiska fakulteten på Oslo universitet.

Michalsen är född 1957 och skrev sin avhandling med titeln ”Om rettshistorisk kunnskap: Oppfatninger om rettens historiske karakter og om historiske datas betydning i tysk rettsvitenskap ca 1790 1840.” Sedan 1997 är Michalsen professor i rättshistoria vid Universitetet i Oslo och leder forskargruppen ”Rett, samfunn og historisk endring”. Hans forskningsintressen är norsk, nordisk och europeisk rättshistoria med en tydlig tyngdpunkt på den konstitutionella rättens utveckling.

Michalsens forskning karakteriseras av ett uttalat rättsfilosofiskt perspektiv. Hans gedigna publikationslista vittnar inte bara om hans grundmurade vetenskapliga ställning i Norge och i övriga Norden utan även om hans goda anseende internationellt.

För den rättshistoriska miljön i Lund har Dag Michalsen varit av stor betydelse inte bara som en viktig och aktiv nyckelperson i det nordiska samarbetet inom ämnet utan även som värdesatt och stimulerande vetenskaplig partner och gärna sedd gäst.

För mer information kontakta:
Per Nilsén, prefekt Juridiska institutionen, Lunds universitet per.nilsen@jur.lu.se, 046-222 10 42